Støtteordninger
Det finnes en rekke støtteordninger henvendt til ulike sjangere, aldersgrupper, geografiske områder og/eller andre kategorier. Det finnes minst én støtteordning som passer ditt prosjekt også.
Men hvordan finne frem i jungelen? Er du heldig har du tilgang til Tilskuddsportalen gjennom din kommune.
Er denne muligheten stengt kan du forsøke bispedømmets egen søkemotor for støtteordninger Støttehyrden. Hyrden er ikke fullstendig oppdatert, men kan likevel gi en pekepinn om hvor pengene finnes.
Du er selvsagt hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss på bispedømmekontoret. Vi har rimelig god oversikt over støtteordninger. Se kontaktinfo nederst i artikkelen.
Her er dessuten info om støtteordninger bispedømmerådet administrerer.
Sponsing
I Nordland støtter 72 prosent av bedriftene kulturtiltak. Det er nest best i landet.
De tre vanligste motivasjonsfaktorene for bedrifter som driver med kultursponsing er: 1. Å styrke det lokale kulturlivet, 2. Å styrke nærmiljøet, 3. Å vise bedriftens samfunnsansvar. De to første punktene motiverer også kirkens kulturarbeid, så kirke og næringsliv har mye å snakke om.
De siste årene har mange bedrifter gjort sin kultursponsing om til rene støtteordninger med søknadsskjema og strenge kriterier. Det mest effektive er imidlertid personlig kontakt, der du ansikt til ansikt kan presentere prosjektet ditt og hvorfor det er riktig og viktig for bedriften. Finn balansen mellom sjarmerende freidighet og uhøflighet, og kjør på!
Opplysningene er hentet fra boken Kultursponsing (Gran, Hofplass 2009: Gyldendal Akademisk)
Folkefinansiering
Folkefinasiering er et relativt nytt konsept, men vokser kjapt. Enkelte kilder hevder at industrien genererte over 35 milliarder kroner i støttemidler i 2013. Nå begynner folkefinansiering å bli vanlig også her i landet.
Kort fortalt går folkefinansiering ut på at vanlige mennesker donerer penger til ditt prosjekt. Du lager en presentasjon av prosjektet ditt på en folkefinansieringsplattform (for eksempel bidra.no) og personer som ønsker å se prosjektet realisert, donerer penger via nettsiden. Et vellykket folkefinasiert prosjekt inkluderer alltid medarbeidere som kan og er ivrig på sosiale media.
Folkefinansiering bør kunne bli en flott ressurs for folkekirken!