Konflikthåndtering

Med konflikt menes her "en tilstand der partene ikke finner en løsning på uenighet, men søker å bekjempe og undertrykke hverandre".

Konflikter som oppstår skal håndteres på lavest mulig nivå. Alle som har personalansvar skal ha kompetanse i konflikthåndtering og har ansvar for å søke og løse de konflikter som oppstår.

Dersom konflikten innen rimelig tid ikke kan håndteres på laveste nivå eller har nødvendig framdrift har hver av partene rett til å bringe den inn til høyere nivå.

Til alle møtene i konflikthåndteringsprosessen har de involverte rett til å møte med bisitter.

Der mennesker møtes vil det være ulike meninger, diskusjoner og motsetninger. Vi har ulike roller og ofte ulike interesser. Det skaper dynamikk og utvikling. Uten motsetninger ville vi trolig stagnert. 

Uenighet kan deles i tre grupper:

-          uforenlige mål

-          ulik forståelse av roller/arbeidsfordeling

-          ulik virkelighetsoppfatning

Det er nødvendig å akseptere at en kan være uenige uten at det dermed er en konflikt. Konflikt oppstår først når motsetningene blir følelsesladede.

Forebygging av konflikter:

En hver arbeidstaker og leder er forpliktet til å delta i arbeidsmiljøet med målsetting å trygge arbeidsplassen, skape trivsel og gode samarbeidsforhold.

For å redusere faren for konflikter, eventuelt begrense omfanget av slike, er det viktig at den enkelte stab/avdeling har gode rutiner for forebyggende tiltak. Dette gjøres best gjennom et generelt godt samarbeid og aktiv, tidlig reaksjon på forhold som truer samarbeidsforholdene. Slike rutiner kan være

-          klar ansvarsfordeling

-          gode informasjonsrutiner

-          introduksjonsplan for nye medarbeidere

-          årlig medarbeidersamtale med skriftlig oppfølgingsplan

-          jevnlige personalmøter med vekt på en åpen dialog hvor alle har ansvar

-          arbeide for en kultur hvor alle klager og uoverensstemmelser blir tatt opp med den det gjelder

-          oppfølging av HMS-rutinene

-          gjennomdrøfting av ulike former for konfliktberedskap

-          sosiale tiltak som øker fellesskapsfølelsen

 

Ansvar

Begge parter som er involvert i en konflikt har et ansvar for, på eget initiativ, å bringe konflikten til løsning. Dette er i samsvar med Arbeidsmiljølovens bestemmelser om at alle ansatte har ansvar for eget arbeidsmiljø.

Ledere på alle nivåer har et særskilt ansvar for å forebygge konflikter. Det er lederen som har ansvar for å gripe inn når konflikter eller samarbeidsproblemer er i ferd med å ødelegge miljøet på en arbeidsplass. Å gripe inn i konfliktsituasjonen betyr å ta direkte initiativ ovenfor de som er involvert, prøve å få til en dialog mellom partene og sette i gang en løsningsprosess. Leder har utvidet ansvar for at helheten blir ivaretatt.

Ledelseslinjen i KfiO er daglig leder, omådeleder, kirkeverge.
Ledelseslinjen i Obdr er sokneprest, prost, biskop.

Leder kan på ethvert tidspunkt ta kontakt med personalavdelingen for nærmere råd og veiledning.

Partene kan la seg bistå av tillitsvalgt eller annen støtteperson gjennom hele løsningsprosessen. Dersom en konflikt inneholder elementer som berører arbeidsmiljøet ligger dette innenfor verneombudets ansvarsområde. Verneombudet skal ivareta alle ansatte, også ledere, og vil opptre i forhold til arbeidsmiljøloven. Den tillitsvalgte skal ivareta sine medlemmer i henhold til tariffavtalen.

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"