Kirken og elleve organisasjoner: Vi vil bidra i krise!

Samarbeidsrådet for diakoni ønsker dialog med Justis- og beredskapsdepartementet. – Når en krise oppstår, forventer vi et planlagt og forpliktende samarbeid.

– Mange av de vi møter har lite kontakt med det offentlige hjelpeapparatet, men har kontakt med oss, skriver Samarbeidsrådet for diakoni i brevet.

En ny kriseforståelse er på vei til å feste seg i landet vårt: klimaendringer, sikkerhetssituasjonen, pandemi, krig i vår nærhet og mye mer.

Nå tar Samarbeidsrådet for diakoni til orde for å bli regnet med: – Vi har lest rapporten «Nå er det alvor», og vi stiller oss til disposisjon for å bidra til en bedre totalberedskap.

Det skriver de i et åpent brev til justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl. Brevet stod først på trykk i Vårt land. Organisasjonene ber i brevet om et møte.

Les hele brevet «Sammen om beredskap» her.

Bred kompetanse over hele landet

Totalberedskapskommisjonens rapport understreker at det nå trengs klare planer der alle samhandler, både i det offentlige og i sivilsamfunnet.

– Vi har forventninger til regjeringens varslede stortingsmelding på dette området, og bidrar gjerne med innspill, skriver Samarbeidsrådet.

Rådet består av, og brevet er underskrevet av: Den norske kirke, Kirkens Bymisjon, Diakonhjemmet, Blå Kors, Kirkens SOS, Lukas stiftelsen, KFUK-KFUM Norge, Sjømannskirken, Stiftelsen Betanien, Stiftelsen Diakonova Haraldsplass, Stiftelsen Kirkens Familievern og Stiftelsen Signo.

Til sammen innehar aktørene Samarbeidsrådet representerer, lokaler og kvalifiserte ansatte og frivillige med bred kompetanse over hele landet. De nevner kompetanse innen psykisk helsevern, rus, eldreomsorg, barnevern, krisesenter, flyktningarbeid og tilbud for barn, unge og eldre.

– Vi kan mobilisere i en krisesituasjon. Vi driver alle et verdibasert arbeid bygd på respekt for menneskeverdet, rettferdighet og nestekjærlighet. I møte med en stadig mer uforutsigbar verden, er dette verdier det er viktig å hegne om – også i en krise.