Kirkemøtet: Arbeider mot barrierer for deltakelse

Fortsatt opplever mange av kirkens medlemmer hindre for å delta. Derfor skal Kirkemøtet drøfte og vedta prinsipper for likeverdig tilgjengelighet og tilhørighet, universell utforming av og i Den norske kirke.

Illustrasjonsbilde: I forslaget til vedtak står det at fysiske og ikke-fysiske barrierer skal fjernes i alt arbeid i kirken. Bildet viser mennesker som bruker rampen utenfor Skedsmo kirke. Foto: Den norske kirke

«Den norske kirke har nulltoleranse for alle former for diskriminering som hindrer mennesker i å oppleve seg som et fullverdig medlem. Det er like fullt en lang vei å gå før likeverdig tilgjengelighet og mulighet for tilhørighet er en selvfølge.»

Dette står i innledningen til saken om universell utforming som Kirkemøtet skal behandle i dag. Kirkemøtet skal vedta prinsipper for universell utforming i kirken og gjennom det styrke dette arbeidet.

– Dette er en svært viktig sak som både berører mange mennesker, men som også handler om hva det vil si å være kirke, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Les saksdokumentet for saken Likeverdig tilgjengelighet og tilhørighet - universell utforming av og i kirken her.

Handling

Interesseorganisasjoner, forsknings- og kompetansemiljøer har over lang tid påpekt at funksjonshemmede opplever barrierer for deltakelse, diskriminering og manglende representasjon i samfunnet.

Det skal arbeides for å sikre og fremme deltakelse og representasjon av funksjonshemmede, og kompetansen skal styrkes.

Nytt rådgivende organ

Høsten 2023 skal det opprettes et rådgivende organ for Kirkerådet, Ungdommens kirkemøte og Kirkemøtet. Rådet skal bidra med brukerperspektiver og fagkunnskap om funksjonshemmedes situasjon og peke på løsninger som bidrar til likestilling og muligheter for likeverdig tilgjengelighet.

Det vil også lages en brukerveiledning for universell utforming av kirkebygg.

– Dette er et felt hvor vi vet at vi har langt igjen, men som vi vil ta ordentlig tak i, sier Raaum.

– Med ny innsikt kan noe bedres raskt ved små grep. Men, i tillegg trengs det et krafttak for at vi skal lykkes med våre ambisjoner, sier Raaum.

Prosessen mot vedtak

De neste dagene skal Kirkemøtet behandle saken. Kirkemøtets medlemmer kan foreslå endringer i saken, og endelig vedtak forventes tirsdag.

Følg Kirkemøtet på kirken.no/km23.