Bygger videre på dagens arbeidsgiverorganisering

– Nå har vi funnet en retning der vi kan gå videre sammen. Dette gir energi til det viktige arbeidet med kirkelig organisering, sier kirkerådslederen.

Kirkemøtet 2023. Foto: Den norske kirke

De siste årene har arbeidet med ny kirkelig organisering preget Kirkemøtene. Et av hovedspørsmålene har vært hvordan ansatte lokalt skal ledes.

I tillegg har hele kirkens lederstruktur vært oppe til diskusjon, om folkevalgte, biskopen og prestene og fellesrådenes oppgaver og ansvar.

Nå er vedtaket klart.

Tydelig mandat for veien videre

Etter tre runder med behandling, bestemte Kirkemøtet retningen for veien videre. I stedet for å endre arbeidsgiveransvar- og funksjoner gjennom et vedtak nasjonalt, vil Kirkemøtet bygge videre på og utvikle dagens organisering.

– Kirkemøtet gir et tydelig mandat for arbeidet videre. Nå kan vi utvikle kultur, samledelse og fellesløsninger, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Krevende år

Hun legger ikke skjul på at det siste året har vært krevende. Kirkemøtet i 2022 fattet et prinsippvedtak der arbeidsgiverfunksjoner for prestene skulle delegeres til fellesrådet. Dette punktet er ikke videreført av Kirkemøtet 2023.

Raaum forteller at den aktive dialogen mellom de folkevalgte på ulike nivåer i kirken har vært verdifull. Dialogen blir viktig i det videre arbeidet, understreker kirkerådslederen.

Takknemlig

– Vi har lært mye gjennom denne prosessen. Det er mange som har brukt tid på å sette seg inn i store og viktige spørsmål, og bidratt med sitt perspektiv. Det har vært viktig. Jeg er også takknemlig for samarbeidet i Kirkemøtet, som har ført til dagens tydelige vedtak, sier Raaum og fortsetter:

– Hvordan kirken er organisert handler om hvordan vi sammen løser oppdraget vårt som kirke.