Stipend for misjon i trosopplæringen

Kombinasjonen misjon, trosopplæring og jubileum er god - og det er fortsatt noen uker til å skrive søknad til stipend.

Fra Holmlia kirke (Foto: Tore Leedal)

I år feirer SMM 25 år (1994-2019), og som vanlig deles det ut et stipend, «Misjon i trosopplæringen», på 50 000 kroner.

- Stadig flere ser betydningen av at sunn og sann misjon blir en integrert del av vår identitet og vår praksis som kirke. Ikke minst er det viktig at den oppvoksende generasjon får et naturlig og bevisst forhold til å dele vår tro. Dette handler også om å styrke bevisstheten på hvilken rikdom vi har i vår dåp. Vi døpes inn i en verdensvid kirke med et felles oppdrag, sier Knut Hallen, daglig leder i Samarbeid menighet og misjon.

Invitasjon til å søke stipendet har foregått over flere år. Fjorårets vinnere var:

• Klæbu menighet i Nidaros med «Misjon og  grønt perspektiv i trosopplæringen» i samarbeid med Misjonsalliansen, hvor menigheten ønsker:
  - Bedre nedslagsfelt for menighetens nye misjonsprosjekt
  - Bedre integrering av misjonsdimensjonen i trosopplæringen
  - Koble Klæbu som grønn menighet til misjon

• Åtte menigheter i Møre har gått sammen om et «fjellskole-konsept»: trosopplæring med fjell som fellesnevner - fra fjellene på det norske nordvestlandet til HimalPartners arbeid i Nepal og Himalayafjellene.
«Vi ynskjer å fremje tanken om at alle skal ha lik sjanse til å gå på skule og å høyre evangeliet same kvar dei bur.»

• Holmlia menighet i Oslo tar i bruk og viderutvikler nyskapende og kreative trosopplæringsressurser fra Stefanusalliansens partner Den koptiske kirken i Egypt, bla opplegg rundt Iota korset. De gir oss etter hvert nye ressurser på gudstjeneste av og med barn og en egen forestilling/barnemusikal med nyskrevne sanger. Og alt sammen knytter misjon inn i trosopplæringsarbeidet.

Søster Theodora fra den koptiske kirke i Egypt, sammen med Hilde Vollebæk, assisterende generalsekretær i Stefanusalliansen. Iota-korset fra Egypt er et spennende pedagogisk virkemiddel for misjon i trosopplæringen. (Foto: Tore Ledaal)

- Om din menighet ikke allerede er i prosess på dette, ta kontakt med den misjonsorganisasjonen (finn oversikt i lenke under) dere har samarbeid med og tenk ut hva dere kunne gjort sammen for å styrke denne sentrale delen av trosopplæringen. Her er det mye ubrukt potensiale, fortsetter Knut Hallen.

Det er også mulig å innlede samarbeid med en ny SMM-organisasjon og skrive en søknad sammen med dem!

Les mer om kriterier og finn søknadsskjema i lenker under

Søknadsfristen for 2019-stipendet er 1.mai.

Ta gjerne kontakt med misjonsrådgiveren i ditt bispedømme  eller undertegnede.