Ljosets tid er no! Preike, Søndag før pinse

Preike av Jørgen S. Kleiven

Ljosets tid er no! Preike, Søndag før pinse

Det står skrive i evangeliet etter Johannes:

16 For så elska Gud verda at han gav Son sin, den einborne, så kvar den som trur på han, ikkje skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sende ikkje Son sin til verda for at han skulle dømma verda, men for at verda skulle bli frelst ved han. 18 Den som trur på han, blir ikkje dømd. Den som ikkje trur, er alt dømd fordi han ikkje har trudd på namnet til Guds einborne Son. 19 Og dette er dommen: Lyset er kome til verda, og menneska elska mørkret meir enn lyset, for gjerningane deira var vonde. 20 For den som gjer det vonde, hatar lyset og kjem ikkje til lyset, så gjerningane hans ikkje skal koma opp i dagen. 21 Men den som følgjer sanninga, kjem til lyset, så det skal bli klårt at gjerningane hans er gjorde i Gud.»

Slik lyder det heilage evangelium.

-----------

Johannes 3,16 – verdens mest kjente bibelvers, omtalt som «den lille Bibel». Spør du noen om å komme med en bibelreferanse, så er sjansen ganske stor for at det er nettopp denne referansen som kommer opp. Denne referansen blir brukt og man kan se den støtt og stadig – på klistremerker, navn på blader, navn på menigheter, og den kan dukke opp i amerikanske demonstrasjoner, i fredsmarkeringer og på TV-sendinger. Noen av dere kjenner kanskje til Rollen Stewart, også kjent som Rainbow Man, som på 70- og 80-tallet dukket opp på all verdens store stadioner på ulike sports-arrangementer med plakater og t-skjorter hvor det sto «John 3,16».

Så Johannes 3,16 er jo et særdeles kjent bibelvers. Og for mange av oss så har vi hørt dette bibelverset gjentatt hyppig i ulike situasjoner. Og for mange av oss er det et viktig bibelvers i våre hjerter.

xxxx

Men det er også slik at når man får repetert et enkelt bibelvers så mange ganger som Johannes 3,16 blir repetert, så kan man kanskje miste øye for substansen og meningen i bibelverset. Et slikt bibelvers kan bli romantisert og også isolert fra sin kontekst.

For Johannes 3,16 er jo ikke en uttalelse fra Jesus som han bare slenger ut, som en slogan, uten at det står i en sammenheng. Johannes 3,16 er jo ett vers i en samtale mellom Jesus og Rådsherren Nikodemus som strekker seg fra Johannes 3,1 til Johannes 3,21. 20 vers i en sammenhengende samtale. En helhetlig samtale som i all hovedsak handler om de mulige konsekvensene av Jesu død og oppstandelse - for Nikodemus og for oss. Og denne samtalen er ikke bare himmelvendt – den handler ikke bare om hvordan få denne «himmelbilletten». Denne samtalen tar først og fremst i bruk og omtaler, som Johannes-evangeliet og dens teologi er kjent for, bildet om lyset og mørket.

Samtalen mellom Jesus og Nikodemus handler om kjærlighet. Det er Guds kjærlighet til verden og mennesket som overskygger alt i denne teksten, men ikke bare i form av Gud som har åpnet himmelen for at vi en dag skal komme til den. Men også at Gud har åpnet himmelen, slik at den kan inspirer og påvirke vår verden i dag.

xxxx

Johannes 3,16 er mer enn et slogan, med den hensikt av å stå alene og isolert. Johannes 3,16 står i en kontekst hvor Jesus peker på mørket og lyset som to realiteter i vår verden. Jesus gir oss faktisk innsikt i at hans død og oppstandelse har mer enn èn funksjon.

Ja, Jesu død og oppstandelse er en forsonende gave til oss mennesker. Men Jesu død fungerer også som et bilde på både lyset og mørket. Lyset fra den kjærlige Gud som kjemper mot døden for menneskets skyld. Lyset av nåde, Lyset som reiser opp mennesket. Men Jesus peker også på og avslører mørket som finnes – gjennom sin forkynnelse, og spesielt gjennom sin død. For Jesus var en totalt skyld- og syndfri mann som ble dømt til døden og hengt på et kors av mennesker. Og på den måten peker han, han som er lyset, på det mørket som finnes i vår verden.

Kristus er lyset – et lys til glede og håp for oss alle. I tillegg er lysets funksjon å vise hva mørke er.

Hvis man ser på Johannes-evangeliet og dens teologi, så er ikke forfatteren så opptatt av å peke på mørket - synden og det vonde - som noe individuelt – men det pekes på mørket i verden som en realitet. Synd, for Johannes, er konkret og strukturell. Noe som finnes latent i vår verden. Og Jesus er det lyset som nå har kommet til verden for å både avsløre dette mørket og å overvinne det. Som det står i Johannes 1,9: Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.   

Og Jesus kom med et budskap og et mål om at verden skulle forandres, slik at lyset skulle overvinne verdens mørke. Ikke bare i den fremtiden som ligger en gang der fremme, men allerede nå – gjennom mennesker som lyset har tatt bolig i – der hvor Jesus inkarneres, i oss. 

I samtalen mellom Nikodemus og Jesus så behandles spørsmålet om hva tro er for noe, også i Johannes 3,16. Og hvis man leser det i sammenheng med helheten av Johanneisk teologi, så kan tro, i tillegg til å handle om troen på Kristi seier over dødens makt og at det er en realitet for deg og meg– så kan det og handle om troen på Jesu budskap om å forandre verden til det gode.

Jeg forsøker i dag, ikke å peke på etikk. Dette handler ikke om moralisme og gode gjerninger som et premiss for frelsen. Denne prekenen handler om å la seg bli preget. Om å la dåpens lys – lyset fra Kristus få prege våre liv og våre handlinger i verden. For det å leve i troen på Jesu gjerning og budskap, og å dermed å leve i Hans lys – handler også om en aktiv kamp mot urettferd, hat og undertrykkelse i vår verden.

Også er det jo slik at - vi kan alltids diskutere ting, om hva som er rett og galt. Hva som faktisk er mørke. Det finnes kanskje gråsoner og diskusjonsmuligheter om hva som er mørke og om hvordan man skal kjempe for rettferd og lys.

Men det finnes eksplisitt udiskuterbart mørke også i vår verden i dag: 2,5 million mennesker er offer for menneskehandel i verden, 27 millioner mennesker er rammet av moderne slaveri (Mennesker fanget av f.eks uberettiget gjeld i en ulønnet eller ekstremt lavtlønnet jobb), 25 000 mennesker dør av sult hver eneste dag, 21% av unge kvinner i Norge opplever seksuell trakassering, til enhver tid mobbes 63 000 barn i Norge (en prosentandel av disse er her i Ulstein), hver tredje ungdom føler seg mindreverdig/ikke god nok pga. prestasjonskultur, motepress, sosiale mediers påvirkning osv. Hver femte av oss opplever ensomhet. Og lista fortsetter.

Om en uke er det pinse – pinsen representerer hvordan Gud kom til mennesket og hvordan Lyset fra Kristus tar bolig i mennesker. Og slik startet kirken, med lyset fra Kristus i mennesker slik at lyset skal få større og større plass i vår verden, slik at mørket skal få mindre og mindre plass. Og her er vi i dag, som kirke, med akkurat det samme budskapet og den målsettingen om at Lyset skal få større og større plass i vår verden, i vårt land, og i vår kommune.

Kirkens tid er nå. Lysets tid er nå. Dette lyset lever i deg og i meg. La oss bli preget av det, slik at det kan skinne enda tydeligere i vår verden – slik at mørket blir mindre. Kirkens tid er nå! Lysets tid er nå!

Ære være Faderen, Sonen og Den heilage ande som var, er og vera skal ein sann Gud frå æve til æve

Dele-knappar kan ikkje vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies.For å gjera dette må du trykke på knappen heilt nedst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategoriar av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"