Å leve i ein triumf

Preike på 17 s. i treeiningstida (6.10.19) av Jørgen Skogestad Kleiven, Kapellan i Ulstein sokn. Lesetekster: Esek 37, 1-5.10-14 og Mark 5, 35-43

Å leve i ein triumf

20 Min lengt og mitt håp er at eg ikkje skal bli til skamme på noko vis, men at Kristus, no som alltid, skal opphøgjast for auga på alle ved min kropp, anten det blir liv eller død.
    21 Å leva er for meg Kristus, og å døy er ei vinning. 22 Men om eg får vera i live, kan eg gjera eit arbeid som ber frukt, og då veit eg ikkje kva eg skal velja. 23 Eg er dregen til begge sider: Eg har denne lengten etter å bryta opp og vera saman med Kristus, for det er så mykje, mykje betre. 24 Men for dykkar skuld er det naudsynt at eg får leva vidare, 25 og fordi eg er viss på dette, veit eg at eg skal få leva, ja, bli verande hos dykk alle og hjelpa dykk til framgang og glede i trua. 26 Då skal de få rikeleg grunn til å vera glade og stolte i Kristus Jesus for mi skuld, når eg på nytt kjem til dykk.

Fil 1,20-26

-------------

«Ulsteinvik løper fra resten av verden!». Vi som Ulsteinvikere lever om dagen høyt i sky på grunn av en av våre sambygdinger sin triumf i idrettens verden. Karsten Warholm fra Dimna IL tok denne uken å løp fra resten av verden under VM i Doha. En ung gutt fra Ulsteinvik har i løpet av de tre siste årene blitt både verdensmester og europamester. Og vi som Ulsteinvikere lever i stolthet og glede over vår sambygding, og mange av oss lever nok kanskje mye i Warholm sin triumf og blir preget av den. Det var kanskje ikke bare jeg som sto og hoppa i sofaen på mandag?

 

Og nettopp det å leve i og av en triumf er det dagens bibeltekster handler om.

I dag leser vi fra Paulus brev til Filipperne. Det er et brev fylt av glede, det er en glad Paulus vi møter i dette brevet. Filipperbrevet blir faktisk kalt for gledens brev. Og det er ganske bemerkelsesverdig, fordi nettopp dette brevet skriver Paulus i fra fengsel, i uvisshet om han skal leve eller dø. Men allikevel uttrykker Paulus en tydelig glede, og det er nettopp på bakgrunn av hvordan Paulus lever i en triumf. Paulus lever i visshet i at uansett om han enten går døden i møte eller får leve videre, så er det som Paulus sier: «Å leve er Kristus». Ordet Kristus blir nærmest brukt som et synonym på triumf av Paulus.

Paulus sier videre at døden er en vinning. Det høres selvfølgelig litt rart ut i våre ører, og nærmest som en slags dødslengsel. Men det handler om Paulus sin visshet og håp i at han ikke er dødsdømt, uansett hvor mye han blir dødsdømt av de romerske myndighetene – han er uansett livsdømt av Kristus og for han så er det det som betyr noe! Jesu triumf over døden og det onde får prege hele Paulus tankesett og det manifesterer seg i hans ord til menigheten i Filippi og til oss – menigheten i Ulsteinvik: «Å leve er Kristus!».

Paulus er Kristussentrert og lever i visshet om at Kristus er nær og at Kristi seier og triumf betyr noe for mitt liv – både før og etter døden. Kristus er nær, og han er nær med sin triumf. Og denne Kristusnærheten kan gjøre at vi kan møte alle livets situasjoner med nye øyne. Kristus er nær – i min sykdom, i min ensomhet, i min lengsel, i min alderdom.

 

I evangelieteksten i dag hører vi om Jesus som vekker opp en 12-årig jente fra døden. Det er helt spektakulært og vanskelig for oss å forstå. Men teksten handler ikke først og fremst om det overnaturlig helbredelsesunderet Jesus gjør – igjen så handler det om Kristi triumf og at den manifesterer seg i disse to små ordene som han uttaler til denne unge jenta, nemlig Talita Kumi. Som betyr «Vesle jente, jeg sier deg: reis deg opp!».

Jesus viser sin triumf. Han sier at død og det vonde har ingen makt i møte med mitt nærvær.

Dette første ordet Talita som oversettes til «vesle jente», det er aramaisk – men det har sitt utspring fra det hebraiske ordet Taleh som gjerne oversettes til «lam» på norsk. Og på den måten, så kan vi ta denne triumferende setningen til Kristus og implementere den til alle våre liv, uansett om man er en ung jente eller en godt voksen mann. Kristus sier til oss alle: «Mitt lam, reis deg opp!»

Det er en proklamering av Jesu nærvær og triumf inn i våre liv og en proklamering av Jesu nærvær og triumf inn i livet etter døden.

Taleh Kumi: «Mitt lam, reis deg opp!» Kristi triumferende seier er noe som kan manifestere seg og ramme inn helheten av våre liv – som innebefatter både livet og døden. Vi er livsdømt, ikke dødsdømt, på grunn av Jesu nærvær – og det kan være med å gi nye øyne til alle livets situasjoner. Ved bønnen kan Kristus triumfere i mitt liv og befeste en glede og et håp som holder i de ulike situasjoner som møter meg. Å leve er Kristus!

 

Karsten Warholm – Ulsteinvik løper fra resten av verden. Dette er en triumf som vi i Ulsteinvik kan leve på, i glede og stolthet, for en periode.

Kristus – Gud som vant over mørkets makt. Det er en triumf vi alle kan kan leve i, et nærvær som kan få prege alle aspekter av våre liv. En triumf og et nærvær som varer gjennom livet – og forbi.

Ære være Faderen, Sonen og Den heilage ande som var, er og vera skal ein sann Gud frå æve og til æve.

Dele-knappar kan ikkje vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies.For å gjera dette må du trykke på knappen heilt nedst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategoriar av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"