Pilegrim i nord – prosjekt for godkjenning av ny pilegrimsled

Sør-Hålogaland bispedømmeråd (SHBD) gjennomførte i perioden 2015-2019 et tre-årig prosjekt Pilegrim i Nord, som satte i gang prosessen rundt arbeidet for å få godkjent en kystled mellom Trondenes og Nidaros.

Gildeskål kirkested

Siden 2020 har prosjektet blitt ivaretatt av Gildeskål kommune, og prosjektleder Hanne Jakhelln (Muskat AS) styrer nå prosessen for å komme i havn, bokstavelig talt. Målet er å få godkjent Hålogalandsleia i 2024, som en del av markeringen av Bodø som europeisk kulturhovedstad.

Prosjektet inngår i Gildeskål kommunes større satsing “Fyrtårn Gildeskål kirkested” og har følgende mandat:

Gildeskål kommune, med sitt prosjekt for å utvikle kirkestedet Gildeskål, viderefører og videreutvikler prosjektet Pilegrim i Nord med særlig vekt på at kystleden Trondenes til Nidaros etableres som en del av den nasjonale kystleden [..].

Pilegrimssatsingen handler om kulturell, sosial, miljømessig og økonomisk verdiskaping. Den handler om å legge til rette for en aktivitet som er bærekraftig, som har fokus på indre verdier, kultur og bærekraft og om å bli en del av et internasjonalt system som inviterer inn besøkende til en åndelig reise, samtidig som den nordlandske naturen er kulisse for opplevelsene og allerede etablerte overnattingstilbud, opplevelser, mat og transport kan tilrettelegges i et pilegrimsperspektiv. Det finnes historiske bevis for at det har vært pilegrimsaktivitet i nord i over 1000 år, og blant annet i Trondenes har Trondenes historiske senter ei av få europeiske støpeformer for pilegrimsmerket som vandrere fikk på sine reiser. Den eldgamle tradisjonen med å vandre pilegrim mot Nidaros skal være med på å gi Nordlands opplevelsesnæring enda ett bein å stå på og skape grunnlag for flere arbeidsplasser gjennom økt aktivitet

Utvalgte nøkkelsteder

I forarbeidene til re-etableringen ble det av prosjektledelsen for Fyrtårn Gildeskål kirkested valgt ut fire piloter langs leden mellom Trondenes og Nidaros, som skulle danne erfaringsgrunnlag for videre utvikling og være gode eksempler for en videre satsing. Pilotene ble valgt ut med bakgrunn i at de:

• Representerer et helhetlig kultur- og kirkemiljø
  • Har eksisterende pilegrimsaktiviteter
  • Ligger sentralt langs leden mellom Trondenes og Nidaros
  • Har middelalder-tradisjoner/-minner
  • Har eksisterende planer for videre utvikling av tilbud til pilegrimer, med en lokal forankring og lokale prosjektgrupper
  • Har deltatt aktivt i det tidligere arbeidet med Pilegrim i nord.

Ut fra disse kriteriene ble Trondenes, Hadsel, Gildeskål og Sandnessjøen invitert inn som piloter for re-etableringen av Pilegrim i nord, og fikk en plass i ressursgruppen.

Organisering av prosjektet

Styringsgruppen er sammensatt av Gildeskål kommune for «Fyrtårn Gildeskål kirkested» og det rapporteres 3-4 ganger i året på status og resultater.

Det er etablert en bredt sammensatt ressursgruppe, hvis mandat er:

• Ressursgruppen er et rådgivende organ for hovedprosjektet
  • Ressursgruppen gir innspill til strategisk retning og valg, fremdrift og forankring av prosjektet
  • Ressursgruppen skal bidra til å mobilisere og motivere lokale krefter, spre budskap om prosjektet og være ambassadører for videre utvikling

Ressursgruppen består av:

• Arne Bernt Håkonseth (prost i Trondenes)
  • Hallgeir Elstad (kirkehistoriker, tilknyttet Hadsel og professor ved UiO)
  • Kari Ann Olsen Lind (kirkeverge i Hadsel kirkelige fellesråd)
  • Nils Jøran Riedel (sogneprest i Gildeskål)
  • Olav Rune Ertzeid (prost i Helgeland prosti)
  • Beate Tverbak (kommunikasjonsrådgiver SHBD)
  • Ragnhild Strauman (kulturrådgiver SHBD)
  • Roger Johansen (strategisk utviklingsleder Nordnorsk Reiseliv)
  • Elisabeth Dreyer (prosjektleder Fyrtårn Gildeskål kirkested, Gildeskål kommune, PA)

Det er videre etablert lokale prosjektgrupper på de utvalgte nøkkelstedene langs leia; i Harstad, i Hadsel, i Gildeskål og i Sandnessjøen.

Prosjektet finansieres av Gildeskål kommune, Nordland fylkeskommune og Sør-Hålogaland bispedømmeråd.