Kultur og kirkemusikk

I hele vår tradisjon har kunst og kultur, med utgangspunkt i kristen tro, vært del av en felles kulturarv. Historien forteller om et nært forhold mellom kirken og kunsten, og Kulturdepartementet omtaler Norges 1600 kirker som landets største kunstgalleri.

Skuespiller Liv Marie Skaare Baden i Lund kirke under forestillingen Guds gjøgler (den kulturelle skolesekken).

Kirken er en sentral kulturaktør i Norge, og kirkemusikerne utgjør landets største gruppe av profesjonelle musikere. Slik fremstår kirken blant de viktigste kulturarenaer i landet vårt, og konserter, utstillinger og kulturarrangementer er en integrert del i de mange kommunenes kulturliv. Kultur i kirken preger også gudstjenestelivet; ordet, sangen, salmene, musikken og liturgien.

Les mer på Den norske kirkes kunst og kulturside: kirken.no/kultur