Den norske kirke skal utnytte mulighetene i digitale løsninger både som trossamfunn og som arbeidsplass. Men digitalisering handler om mer enn bare tekniske løsninger – det handler om å gjøre kirken tilgjengelig.
Digital forhåndsstemming ved kirkevalg, læringsplattform for ansatte, enklere innbetaling og ofring med Vipps, strategisk planverktøy, forbedret internkommunikasjon, økt informasjonssikkerhet/personvern, felles arbeidsplattform og felles ansatt- og organisasjonsregister er bare noen av sakene det jobbes med nå. Les mer om digitaliseringsarbeidet på kirken.no/digitalisering.
Ny sammensetning av digitaliseringsstyret
Satsingen på digitalisering ledes av et digitaliseringsstyre. Kirkerådet har nylig vedtatt ny sammensetning av digitaliseringsstyret etter anbefaling fra styret selv. En arbeidsgruppe bestående av tre kirkeverger og digitaliseringssjefen i Kirkerådet har utarbeidet forslaget. Endringen bidrar til en mer demokratisk prosess rundt valg av styret og dermed en bedre forankring hos kirkevergene som er de lokale beslutningstakerne ved valg av digitale løsninger. Den nye sammensetningen av styret er:
- Fem kirkeverger med tre vararepresentanter, valgt av kirkevergene i eget valg
- En fra Kirkerådet med vara
- En fra et bispedømmeråd med vara
- En fra KA med vara
De fem kirkevergene med tre vararepresentanter velges slik: Alle kirkeverger kan nominere og stemme på kandidater. Styret i Kirkevergelaget utgjør en nominasjonskomité. KA bistår med den praktiske gjennomføringen av valget. Styret velges for tre år av gangen. Kirkevergene vil få mer informasjon om valget.