Kirken har som mål at alle ansatte skal bruke felles digitale verktøy. Digitaliseringsstyret har vedtatt Kirkens lokale skrivebord som en satsing for digitaliseringsarbeidet.
Kirkens lokale skrivebord er en digital arbeidsflate som «bygges på» Microsoft 365 med Word, PowerPoint og OneDrive med lagringsplass. Dette muliggjør samhandling med ansatte utenfor egen enhet og gjør arbeidshverdagen enklere med fildeling og felles kalender.
– En betydelig mulighet
Felles digitale løsninger legger til rette for samhandling, nettverksbygging og kunnskapsdeling på tvers av struktur og geografi.
– Digitalisering er både nødvendig og gir en betydelig mulighet, sier kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen.
– Digitalisering gjør ansatte i stand til å enkelt samarbeide og effektivisere prosesser, og vi kan bli mer tilgjengelig for medlemmene våre.
For å få til dette går Kirkerådet inn for å finansiere Kirkens lokale skrivebord for alle ansatte i Den norske kirke fra 2023.
Satser på digitalisering
Den norske kirke satser på digitalisering – både som arbeidsplass og som trossamfunn. Satsingen ledes av kirkens digitaliseringsstyre der flere fellesråd er medlemmer sammen med KA og Kirkerådet. Det er vedtatt en egen digitaliseringsstrategi.
På den måten setter fellesrådene og Kirkerådet felles krav til funksjonalitet og sikkerhet overfor leverandørene. Les mer på ressursbanken.no/digi.
Brev til kirkeverger
Alle kirkeverger har fått tilsendt brev med informasjon om Kirkens lokale skrivebord. Løsningen leveres av Kirkepartner, som er kirkens internleverandør og bistår Kirkerådet som systemeier med drift, support og utrulling av løsningen.
Kirkevergen eller en annen representant fra fellesrådet/soknet kan ta kontakt med Kirkepartner for å starte prosessen med bestilling og ta løsningen i bruk.