Tidligere utgaver av Dåpsløftet
- Magasinet Dåpsløftet 2018
- Magasinet Dåpsløftet 2017
- Magasinet Dåpsløftet 2016
- Magasinet Dåpsløftet 2015
Derfor ble Dåpsløftet gitt ut
Da antallet dåp hadde vært nedadgående i flere år, ble det arbeidet for å møte denne situasjonen på en god måte. Med magasinet Dåpsløftet ønsket Kirkerådet å bidra til den store dåpssamtalen i Den norske kirke. Magasinet ble sendt til alle menighetskontor og fellesråd.
Det er mange grunner til å velge dåp, og kirken må holde fram og anerkjenne folks gode grunner. I Dåpsløftet er det flere artikler som tar dette fram. Ønsket var at magasinet skulle være til inspirasjon til medarbeidere som jobber med dåp i kirken, enten oppgaven var å ta imot påmeldinger, gjennomføre dåpssamtaler, døpe, undervise konfirmanter eller annet trosopplæringsarbeid.
Dåpsløftet bestod av
Mobiliseringen har hadde overskriften «Dåpsløftet» og bestod av følgende elementer:
- Kunnskapsinnhenting: Analyse av kirkelig statistikk og en foreldreundersøkelse gjennomført av Ipsos MMI.
- Internt kommunikasjons - og motivasjonsarbeid for medarbeidere i Den norske kirke: Publikasjoner og foredrag
- Ressurser for menighetenes arbeid med dåpsfasen. Om dåpens innhold, administrative tiltak og ressurser for kommunikasjonsarbeidet.
- Nasjonale kommunikasjonstiltak rettet mot potensielle dåpsforeldre: Annonser i sosiale medier, i Svangerskapsboken, Spedbarnsboken og BAM gravid.