– Vi oppdager stadig noe nytt

– Når vi har gått gjennom teksten for kommende søndag, lurer vi mange ganger på hvordan presten skal få noe «vettugt» ut av dette, smiler Anne Brith.

– Vi oppdager stadig noe nytt

Hun er med i bibelgruppen tilknyttet Bakklandet og Lademoen.  I over 15 år har en fast gjeng møttes jevnlig for å dypdykke i Bibelen. Nylig sluttet også det kinesiske ekteparet Lou og Wei seg til gruppen.

Bakgrunnen for at de startet bibelgruppen var at de ønsket å lære mer om det som står i Bibelen, utover det de får presentert under gudstjenestene.

–  Du hører mye når du er på gudstjeneste, men du får ikke snakket om det. Det var utgangspunktet for at vi startet gruppen, forteller hun. 

Kommende helg

Når de møtes i bibelgruppen tar de for seg førstkommende helgs bibeltekst. Akkurat nå bruker de en bok utarbeidet av Kirkerådet med en bibelleseplan, forklaringer og spørsmål til teksten. 

– Det hjelper oss å holde oss på «linja», smiler Anne Brith.

– Når vi har gått gjennom teksten for førstkommende søndag, lurer vi på hvordan skal presten finne noe vettugt å si ut av det her. Så oppdager vi når vi kommer til kirken, å ja var det så enkelt!

Anne Brith gleder seg alltid til å dykke ned i Bibelen, og snakke med de andre om tekstenes relevans i dag. 

I starten møttes de hjemme hos hverandre. Nå er møtene ved Bakklandet menighetssenter. At de har fått yngre tilskudd til bibelggruppen er til stor begeistring.

– Ja, det er en berikelse, sier Elin. 

– Når det kommer noen utenfra og «røsker» i oss, blir vi også dyktigere til å holde oss til malen, smiler Anne Brith.

Elin har også vært med fra starten. Luo og Wei kom til Trondheim for noen år siden. Gjennom språkkafeen i Lademoen kirke fikk de vite om bibelgruppen. De er også med i en kinesisk bibelgruppe, men synes det er fint å kunne snakke om det som står i Bibelen på norsk. 

– Jeg får svar

Lou er en kløpper i bibellesning, og har allerede lest den to ganger - og det i løpet av et år. Nå er hun i gang med å lese den for tredje gang. 

– Jeg synes Bibelen er utfordrende å forstå, selv om jeg leser på mitt morsmål. Jeg forstår ikke alt med en gang. At jeg kan være her og snakke med de andre om tekstene, gir meg stor glede, sier hun. 

Luo og ektefellen Wei leser Bibelen både på norsk og kinesisk. De ble begge kristne i voksen alder. 

Hun søker også gjerne til Bibelen når hun møter utfordringer i eget liv.

–  Kanskje får jeg svar på hvordan Gud mener jeg skal møte det som skjer i livet, sier Luo. 

– Finner du alltid svar, spør Anne Brith.

– Nesten alltid, men det er ikke alltid jeg klarer å følge det som sies til meg gjennom Bibelen, smiler Lou. 

Hun inspireres av samtalene i bibelgruppen. 

– Og vi inspireres av dem, sier en samstemt gruppe tilbake. 

Tekstene i Bibelen kan være krevende medgir de. Hvorfor var Jesu død nødvendig? Hva mener Jesus med at vi må miste livet for å vinne det? Slike spørsmål er blant dem de kommer inn på i løpet av året. 

– Vi innser jo at vi ikke kan forstå alt, men bare stykkevis og delt. Så kan gudstjenesten på søndag hjelpe oss til å forstå litt mer. Ofte kan konklusjonen være at det blir spennende å høre hvordan presten løser dette i sin preken på gudstjenesten søndag, for dette var komplisert, smiler Anne Brith. 

– Alle har vi forskjellige tanker om tekstene. Jeg synes det er så interessant å utveksle meninger om det som står der, uten at det trenger å være så teologisk, men speile det dagligdagse, peker Anne på. 

Relateres til livet

Alle opplever de at det som står i Bibelen kan relateres til livene deres i dag.

– Det har en relevans til våre liv. Vi har forskjellige liv, og ulik «marsjtakt» innen tro også, peker Anne Brith på. 

Hun synes det også det er fint å erfare sammenhengen i Bibelen, mellom det gamle og det nye testamentet. Til hver tekst henvises det også til salme som hører til.

– Vi har forskjellig ståsted, og tolker på ulik måter. Her får vi høre hva alle tenker, peker Camilla på.

– Det er ikke alle tekstene som berører oss like mye. Vi er forskjellig, har forskjellig livserfaring og det er berikende å snakke sammen ut fra det, understreker Kitt. 

Fra venstre Elin, Anne, Lou, Wei, Camilla og Kitt ønsker alle hjertelig velkommen til nye deltakere. – Vi starter alltid med kaffe, lover de. 

– Hva om man ikke har en tro, kan man likevel delta her?

– Å ja, for all del, fordi vi trenger å få brynt oss på det som vi tror på. Vi trenger motstand. De kan stille andre spørsmål. Ja, det er abolutt åpent for alle, understreker Anne Brith.

Lyst til å være med i bibelgruppe? Bibelgruppen møtes våren 2024: 18. mars | 22. april | 27. mai kl. 19.00 -21.00.

Tekst og foto: Karina Lein, kommunikasjonsrådgiver Nidaros domkirkes prosti kl766@kirken.no

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Bakklandet og Lademoen menighet

Besøks- og leveringsadresse:
Frostaveien 2H, Trondheim 7068

Åpningstider: 11.00-15.00.

Post- og fakturaadresse:
Bakklandet og Lademoen menighet, Kirkelig fellesråd i Trondheim, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Org. nr. 976 998 189

Felles sentralbord:
Tlf. 994 36 000.
Åpent mandag-fredag klokken 08.30-14.30*
*13.30 på tirsdager.

E-post:
post.bakklandet.lademoen@kirken.no

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"