Kjære konsertvenn!
Alle gode ting er tre, har vi lett for å si. Man kan jo lure på hvorfor akkurat tre, og hvor stammer et slikt ordtak fra. Mest sannsynlig er det et uttrykk for at noe som skjer tre ganger eller ved det tredje tilfellet innebærer hell.
Tretallet, i denne sammenhengen, har sitt opphav i gammel tallsymbolikk, hvor tretallet ble ansett for å være et hellig tall. Uttrykket «alle gode ting er tre» kan muligens ha en gresk opprinnelse, fordi vi kan spore lignende uttrykk tilbake til antikkens Hellas. Men trolig kan det også ha oppstått i middelalderens Tyskland, der det ifølge gammel rettspraksis var nødvendig å stevne en tiltalt for retten tre ganger før det kunne avsies en dom. Aristoteles sier om tretallet: Triaden er tallet for helheten, idet det rommer en begynnelse, en midte og en avslutning.
Bruken av tretallet er godt kjent i folkediktningen og eventyrene; tre brødre, tre prinsesser, tre nøtter, tre troll, troll med tre hoder, tre like situasjoner, valg mellom tre ting, og så videre. Noen forskere har ment at tallet tre dominerer den menneskelige kulturen i så stor grad at man streber etter å organisere nesten alt i tre kategorier som barn – voksen – gammel, hav – himmel – jord, liten – middels – stor, morgen – middag – aften, skapelse – liv – død, himmel – jord – underverden/helvete, fortid – nåtid – framtid, frihet – likhet – brorskap, og så videre.
Vi kjenner også navneregler som «Ole, Dole, Doff», «Milly, Molly, Mandy», «Kasper, Jesper, Jonatan» og «Kari, Mari, Mette». Og alle har vi vel som barn utført tryllekunstner med å si de tre trolldomsordene Hokus, pokus, filiokus. Visste du forresten at de trolig har sitt utspring i en forvrenging av noen latinske ord i nattverdliturgien. Hoc est corpus Filioque som betyr Dette er Sønnens (Kristi) legeme. Med livlig fantasi ble de latinske ordene til, hokus pokus filiokus.
Ja, når jeg begynner å lete i kirken og i bibelen så har 3-tallet en nesten magisk status. Her er noen eksempler: den hellige trefoldighet, trinitatis eller treenighet; Fader, Sønn og Hellig Ånd, presten døper med å øse vann tre ganger over et hode, presten jordfester ved å legge tre never jord på en kiste, messen innledes med 3 klokkeslag – og avsluttes med man synger amen tre ganger før det slås 3 x 3 klokkeslag. Vi feirer tre store høytider; jul, påske og pinse. I bibelen skriver Paulus om Ånden som gir kraft, kjærlighet og visdom. Han sier også at mennesket har både ånd, sjel og legeme. I evangeliene blir Jesus blir omtalt som veien, sannheten og livet. I jula er de hellige tre konger med i julefortellingen og i påsken fornektet Peter Jesus tre ganger, det var tre kors på Golgata og oppstandelsen fant sted på den tredje dagen.
Paulus har også skrevet den ordtriologien som muligens er bibelens mest kjente uttrykk. I brevet til menigheten i Korint i det 13 kapitlet finner vi de tre ordene som omtales som det bibelske trekløver; tro, håp og kjærlighet. Hver av disse tre nøkkelordene blir ofte assosiert med tre symboler; korset, ankeret og hjertet. Og fargene blå, grønn og rød. En klok person skal engang ha sagt at «tro, håp og kjærlighet er attributter man ikke kan klare seg uten». Og kanskje hadde vedkommende rett. Tro, håp og kjærlighet gir for mange en viktig menig på livsferden.
Disse tre ordene har vært framstilt i historien på mange måter, for eksempel ikonisk i De hellige tre jomfruene Fides, Spes og Caritas. I litteraturen og i musikken har tro, håp og kjærlighet vært en inspirasjonskilde gjennom historien. Denne måneden skal jeg samarbeid med en utsøkt kunstner trio, og du skal få høre og oppleve fra noe av det ypperste i kunsten med rot i ordtriologien fra Paulus.
5. mars medvirker artisten, programlederen og pedagogen Lillibeth Lunde. Hun leser ord om TRO av Skeie, Littmarck, Jonsson, Holtskog,
Hauge og Kielland. Og jeg skal forsøke å tonesett troen ved å spille musikk av Bach, Grieg, Haydn, Sandvold og Nieland.
12. mars medvirker skuespilleren, teatersjefen og tidligere kulturminister – vår egen – Ellen Horn. Hun leser ord om HÅP av Mehren, Børli, Vinje, Hagerup, Fosse og Hikmet. Og jeg skal forsøke å tonesett håpet ved å spille musikk av Bach, Grieg, Franck og Vierne.
19. mars medvirker Sagene kirkes unike diakon Anne Marie Sverdrup. Hun leser ord om KJÆRLIGHET av Hamsun, Vesaas, Lid Ball, Lygra, frau Ava og apostelen Paulus. Og jeg skal forsøke å tonesett kjærligheten ved å spille musikk av Bach, Grieg, Rakmaninov og Gade.
26. mars er det ingen orgelkonsert, men kirken er åpen for stillhet.
Alle konsertene avsluttes med en kort tidebønn ledet av presten eller diakonen. Og som alltid byr våre kirkeverter på en kopp kaffe og en kakebit - på kirketorget bak i kirken - på veien ut i hverdagen igjen. Vil du eller noen du kjenner stå på eller gå av epostlisten så send meg et varsel.
Hver tirsdag kl. 13 i Sagene kirke. Det er gratis. Vel møtt.
Alt godt, Stein