Kjære konsertvenn!
Mange dager av purpur og gull har oktober gitt oss under en himmel som daglig blåner seg mere blå. Ennå er frosten bare et disig varsel bak åsen, men langsomt, langsomt begynner året å gå i stå.
Aldri er sinnet så åpent som slike høstklare dager, når luften smaker av blomster og av kjølig jern, og noe svever forbi deg, et minne du ikke husker, en drøm som bestandig er like udrømt og fjern.
Inger Hagerup
Noen kaller oktober for fargenes måned. For nå kommer dagene på rekke og rad hvori naturen ikler seg hele fargepaletten.
Jeg tror den Hollenbachske oktober musikken også blir ganske fargerik. Kom og lytt.
3. oktober heter konserten «Silence» av den enkle grunn at det ikke er orgelkonsert denne tirsdagen. Kirken er åpen for stillhet.
10. oktober sitter jeg igjen på orgelkrakken og konserten en del av Oslo Orgelfestival 2023. Musikkhistorien er full av kvinnelige komponister. Men de er dessverre ikke like ofte på programmene som de mannlige kollegene. For fjerde gang skal jeg vie en hel konsert til kvinnelige komponister. Jeg spiller musikk av seks eminente kvinner, hvorav de fleste av dem hadde sin storhetstid på 1900-tallet. Tonespråket har den romantiske åren, men trekker også mot det noe mere modernistiske og – noe veldig spennende – det minimalistiske. Jeg spiller på begge kirkens orgler denne tirsdagen.
Som den observante leser ser av generalprogrammet for Oslo orgelfestival så er det orgelmaraton i Oslokirken lørdag 14. oktober. Og presis kl. 13.00 overtar jeg stafettpinnen og holder fast på den til kl. 13.30. Vel møtt. Les mere om festivalen her: https://www.kirken.no/osloorgelfestival.
17. oktober dukker pudderparykken min opp igjen i kulissene, fordi det er musikk fra barokktiden som står på programmet. Foruten komponisten Handel så er nok de andre komponistene på dette programmet ukjent for de fleste. Har du hørt om Saxer, Neufville, Tunder og Druckenmüller … ? Hvis ikke, så får du heller ikke denne tirsdagen høre noe om dem. Derimot får du høre musikk komponert av disse fire pudderparykk beslåtte herrer. Og den overgår enhver CV. Tirsdagen 17. oktober blir det barokke klanger og rytmer av ypperste format.
24. oktober er FN-dagen, Eilif, Ellef og Eivor har navnedag, noen har fødselsdag eller feiere den på etterskudd denne dagen og det er nasjonaldagen i Zambia. Kanskje noe av dette vil få nedslag i konsertprogrammet. Den som kommer får erfare det…. Jeg har forresten invitert med to sangere for igjen å bruke det nye flygelet til akkompagnement i en liten del av konserten. Ingeborg og Ingeborg synger tre duetter av Bach, Schumann og Mendelssohn. Og i forlengelsen av de to sistnevnte spiller jeg «malmfulle» toner av Dvorák, Wagner og vår egen Sandvold. Så blir det også musikk av en kollega eller to av Bach, men enn så lenge trykker jeg de kortene tett til brystet.
31. oktober stuper vi inn i oktobers siste timer.
Og kl. 13 spiller jeg noen av Bachs frittstående fuger.
Vi hører som regel fugen knyttet til et preludium, en toccata eller en fantasi.
Men Bach skrev også noen fuger som ikke hadde et slikt oppspill.
Den tyske samtidskomponisten Karl Heinrichmeier komponerer sine preludier i en klassisk nybarokk stil.
Jeg velger meg noen som passer til Bachs fuger og tar meg den frihet og koble Heinrichmeier og Bach …..
Da får vi nybarokk som møter gammelbarokk i en unik sammensmeltning.
Dette bør oppleves.
Kom!
Alle konsertene avsluttes med en kort tidebønn ledet av presten eller diakonen.
Og som alltid byr våre kirkeverter på en kopp kaffe og en kakebit - på kirketorget bak i kirken - på veien ut i hverdagen igjen.
Vil noen du kjenner stå på eller gå av epostlisten så send meg et varsel.
Hver tirsdag kl. 13 i Sagene kirke. Det er gratis. Vel møtt.
Alt godt, Stein