FORNØYDE: Mia (fra venstre), Karina og Lea gleder seg til å treffe unge flyktninger og lære dem norsk språk og kultur. FOTO: JORUN FOUGNER |
Tekst og foto: Jorun Fougner
– Jeg vil gjerne jobbe med noe som betyr noe for andre, for eksempel være et år på sykehus i Afrika eller et annet kontinent der det er mangel på ressurser og der folk ikke har det så godt som vi, sier Lea Abelvik Danielsen, 10a på Hovseter skole. - Det er den viktigste grunnen til at jeg valgte «Innsats for andre». Jeg lærer noe om å ta ansvar, noe om å planlegge, og noe om å ta andres perspektiv.
Mia Lindbäck-Skobba, Karina Mæhlum Lund og Lea går i samme klasse og jobber i samme team i valgfaget. Det prosjektet de planlegger nå, er å lære unge flyktninger i Ullern bydel å snakke norsk.
Hvordan gjør man det? De tre er samstemte:
– Det handler om mer enn bare å prate. Vi må huske på å artikulere tydelig, slik at de kan oppfatte hva vi sier. Vi må lære dem noe om norsk kultur, og vi må få dem til å føle seg velkommen i Norge, bli trygge.
– Dere går i 10. og har jobbet med ulike prosjekter før?
– Lea og jeg har jobbet sammen siden 9. Vi har plukket søppel, jobbet i barnehage og vært leksehjelp for flyktninger, sier Mia. Hun har lyst til å bli psykolog for å hjelpe andre.
– Jeg syntes ikke dette valgfaget hørtes veldig spennende ut, sier Karina, som derfor ikke var med fra i fjor. – Jeg trodde det handlet mest om å lese om andre kulturer. Men så fikk jeg høre hva det var, og siden jeg også har lyst til å hjelpe andre, er det fint å få trening gjennom dette valgfaget.
Ungdommene må gjøre mye selv
Ingebjørg Grue og Marie Elise Krag er de to lærerne som har ansvar for faget.
– I utgangspunktet arbeider vi med å kartlegge behovet i bydelen, og ressursene hos hver enkelt elev og i prosjektgruppene, sier de. – Men elevene må gjøre veldig mye selv. – De må kontakte institusjoner og organisasjoner de vil jobbe for, vise at de er ansvarlige, melde fravær direkte til stedet. I begynnelsen treffer de ofte forsiktige valg; leksehjelp på SFO på den skolen de selv har gått, barnehagen de kjenner til.
FRIVILLIGHET: Norge er jo i verdenstoppen når det gjelder frivillighet. Og det er et klart ønske fra Stortinget at dette skal videreutvikles, sier lærerne Maria (t.v.) og Ingebjørg. FOTO: JORUN FOUGNER |
– Etter hvert blir de modigere og mer kreative, de kontakter flyktningeklasser, de går inn i H-klassen og hjelper barn som har spesielle behov, for å bidra til integrering – også i frikvarterene. De samler inn penger for å sende klær og sko og annet til folk som trenger det i andre land – sist til Tallin. Noen jobber på skolen hele tiden, for eksempel i tilknytning til Operasjon Dagsverk.
– Er dette et typisk jente-valgfag?
– Langt på vei. Og det er bra, vi har mange typiske gutte-valgfag – idrett, teknikk, data. Men en del gutter, også fra innvandrerkulturer, velger å gjøre en innsats for andre.
Vanskelig å evaluere – men lærerikt like fullt
– Hvilke utfordringer møter dere i et nesten nytt fag?
– Det fins ikke lærebøker. Det vanskeligste er likevel at vi må sette karakter i dette faget som i andre. Elevene skriver et refleksjonsnotat etter hvert prosjekt. Men vi som lærere har ingen ressurser til å gå ut i praksisfeltet og se hvordan elevene faktisk fungerer.
– Vi gleder oss over positive til bakemeldinger fra de fleste institusjoner. Og over spontane tiltak – en gruppe var «arbeidsledige» en uke, de gikk hjem, og smurte matpakker og delte ut i strøket rundt Oslo City. De fikk god kontakt og opplevde å gjøre noe som var bra. Men hvordan evaluerer man sånt?
[FAKTABOKS:]
Innsats for andre
- Valgfag i ungdomsskolen på Hovseter fra høsten 2017.
- Ca. 80 elever fordelt på 8.,9., og 10. trinn engasjeres i jobber i nærmiljøet.
- Det finnes fagplan men ingen lærebok.
- Drar veksler på fagene norsk, samfunnsfag og KRLE.
- I år: 90 søkere til 20 plasser på 8. trinn. Skolens mest populære valgfag.