Festeavgift for graver 2025

Faktura for festeavgift på graver som forfaller i 2025 sendes ut i mai. Du som har Digipost eller e-Boks vil motta fakturaen der, for øvrig se informasjon under. Her finner du også svar på andre spørsmål som har med festeavgifter å gjøre.

Foto: Kirkerådet
Foto: Kirkerådet

Hvordan mottar jeg faktura?

Privatpersoner som har akseptert å motta post fra det offentlige digitalt, vil motta fakturaen i sin postkasse hos Digipost eller e-Boks. Øvrige mottakere vil først få forsendelsen levert via Altinn, med varsel om dette på e-post. Hvis det ikke leses der innen to virkedager, vil det sendes videre til trykkeri for utskrift og postlegging, slik at mottakeren i stedet får det på papir.

Hvorfor har jeg mottatt faktura?

Har du mottatt faktura på festeavgift er det fordi du er oppført som fester eller fakturamottaker for graven/gravstedet som er knyttet til festet. For noen er det kanskje første gang de mottar krav. Det kan være at festet tidligere har stått på nære slekninger som nå er gått bort. Ved begravelser lokalt får vi beskjed via begravelsesbyråene om hvem som skal overta eksisterende festeforhold etter avdøde. For utenbys boende festere som har gått bort er vi helt avhengig av hjelp og tilbakemelding fra pårørende for å finne ny fester. 

Hvorfor få vi regning på flere graver, når vi bare har ei gravstøtte?

Mange tror at når graven har ett gravminne, så betaler man kun for én grav, men som oftest betaler du for to - men ikke nødvendigvis samme år. Hvis du tenker person og plass i stedet for grav og gravstein er det litt enklere å forstå.

Spørsmål om graver som er over 60 år

Hvis det er 60 år eller mer siden siste gravlegging i gravstedet, kan ikke festeavtalen fornyes uten etter spesielt samtykke. Dette jfr. §6 i gravplassforskriften for Heim kommune. Det faktureres derfor for 10 år på disse mot 5 år på øvrige graver. Ved betaling av tilsendte faktura ansees festeavtalen som en fornyet avtale og godkjent søknad for 10 år. 

Feste/reservasjon av grav

Når en kistegrav tas i bruk er det anledning til å feste (reservere) en ledig grav ved siden av. Det er vanlig å sette av plass ved siden av ektefelle når den første går bort. Dette er det begravelsesbyråene som avtaler med pårørende og formidler til oss. Feste av grav kan bare skje i forbindelse med dødsfall og denne kan det kreves avgift for, jfr. gravplassvedtektene for Heim kommune, gravplasslovens § 14 og gravplassforskriftens §17. På reserverte graver vil det i beskrivelsen på fakturaen ikke stå navn, men kun et gravnummer.

Jeg har mottatt flere fakturaer - kan jeg slå sammen beløpene ved betaling?

Nei, ved betaling i nettbank fakturaene betales hver for seg da det er eget kid-nummer på hver faktura.

Må jeg betale fakturaen selv om jeg skal slette graven?

Nei, betaling av fakturaen gjelder fornyelse av festeavtalen. Skal du imidlertid slette graven må du gjøre dette skriftelig. Før du sletter grava er det veldig viktig å konferere med nærmeste familie og eventuelle andre som kan være interessert i å overta. Du finner skjema for sletting av grav nederst i artikkelen.

Gravminnet er festers eiendom og ansvar

Etter vinterens vær og vind er det mange gravstøtter som er skjeve eller ligger nede. Vi ber festere/ansvarlige og pårørende om å sjekke dette på sine gravsteder. Det er krav om at støttene skal være sikret med bolter. Dette er festers ansvar.

Neders i artikkelen finner du gravplassvedtektene for Heim og skjema til bruk ved sletting av grav.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"