Kristuskransen - meditasjonsvandring på Mari kirkegård

Kristuskransen er en perlekrans for bønn og meditasjon. Den gir hjelp til å leve nær Gud, deg selv og andre mennesker. Idéen er fra biskop emeritus Martin Lönnebo i Svenska Kyrkan. Perlene fra Kristuskransen er spredt utover på Mari kirkegård og du kan vandre fra perle til perle eller bare oppsøke én perle. Du finner informasjon og kart over perlene i den hvite postkassen ved hovedinngangen til Mari kirkegård.

Bilde av kristuskransen. Om du ikke kan holde i perlekransen, kan du se på en og en perle.

Her er mine tanker, eller min bønn, bli gjerne med, men det kan være lurt å bruke litt tid.

Gullperlen er Gudsperlen og minner meg om at «Gud er Gud, om alle land lå øde, Gud er Gud, om alle mann var døde» for å bruke ord fra Petter Dass og «Herre Gud, ditt dyre navn og ære.» Den står som nr. 1 i den norske salmeboka. Gud er Gud – uansett, og ser både deg og meg når vi holder i gullperlen.

Den store hvite Dåpsperlen viser jo akkurat det. Vi hører sammen. Jesus har knyttet oss sammen. «Jeg tegner deg med det hellige korsets tegn for at du skal tilhøre Jesus Kristus» sier jeg hver gang et menneske blir døpt.

Tett inntil dåpsperlen er den lille hvite Jegperlen. Vi hører sammen!

De avlange gråbrune Stilleperlene er sentrale i Kristuskransen.  Kjenn på stillheten. Se på stilleperlen, du er i Guds nærhet. La den synke. La stillheten vare en stund.

Den brune Ørkenperlen. Her legger du alt som er tungt nå. Bibelen har en egen bok som kalles Klagesangene. Og der kan vi lese: «Øs ut ditt hjerte som vann for Herrens ansikt.» (Klag. 2,19)

Husk stilleperlene: Øs ut, vær stille…

Den blå er «Gledesperlen» og bygger på sannheten om at Gud vet om våre bekymringer. Denne perlen bygger på det som Jesus sa i Matteus 6,25 - 34

Dette avsnittet krever sannelig en stilleperle for å la det få synke inn.

Gå gjerne videre med Hemmelighetsperlene, de to små hvite og en lysegrønn, og fortell din Gud om dine hemmelige bønner.

De to røde er Kjærlighetsperlene. Er det et menneske jeg kan vise godhet til nå. Gud, kanskje du kan vise med ett menneske? Å gi kjærlighet har en underlig effekt på giveren også! Gode Gud: Takk for at du elsker meg!

Den sorte Nattens perle er der også. Mørket og natten og alt det vonde har sin plass i Kristuskransen eller i Kristuslivet. En har sagt at «Tårer er bønn i flytende form.»

Tårer er også bønn, stille sukk er bønn, stillhet er bønn. Holde i Gudsperlen er bønn. Se på Gudsperlen på skjermen er bønn.

Etter stillheten lyser den store hvite «Oppstandelsesperlen» I stillheten kan kanskje et nytt håp stå opp? Kanskje en ny tanke kan stå opp inne i deg? Det kan skje i stillheten – du er jo sammen med din Gud.

Den tomme grav - foto: Jostein Tegnér.

 

Amen!

 

Mange i Enebakk kjenner Kristuskransen. Bønnekjedet som konfirmantene har fått og bønneperlene som ligger strødd utover på kirkegården på Mari.

Her er lenke til brosjyren og forklaringen om perlene på Kirkegården på Mari.

 

Jostein Tegnér, sokneprest

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"