Engasjert menighet søker daglig leder!
- Er du en allsidig og trygg ledertype som evner å skape gode relasjoner og bygge tillit?
- Vil du bidra til en god organisasjonskultur i samarbeid med ansatte, folkevalgte og frivillige?
- Er du den som tenker helhetlig og ser den enkeltes ressurs?
- Er du en god administrator som får ting til å skje?
Da er du kanskje den vi søker!
SØK PÅ STILLINGEN PÅ WEBCRUITER
Vi søker en leder som skal inngå i en helhetlig og samordnet ledelse med sokneprest og menighetsrådsleder, og som har et blikk for hva det vil si å bygge menighet. Vil du bidra til å oppfylle visjonen «Mer himmel på jord»? Da er du kanskje den vi søker!
Fana sokn ligger i Fana prosti i Bergen, og omfatter middelalderkirken Fana (fra 1100-tallet) og nærkirken Ytrebygda (åpnet i 2011). Det bor ca. 15.000 medlemmer i soknet. Soknet har et tett og tradisjonsrikt samarbeid med organisasjonen KFUK-KFUM Fana, og mye av barne- og ungdomsarbeidet i Fana skjer i regi av dem. Av utvalg i soknet kan nevnes: diakoni, bygg, økonomi, menighetsbygging i Fana og i Ytrebygda.
Det er gudstjeneste hver søndag i begge kirkene. Fana kirke har hovedtyngden av dåpshandlinger, vielser og begravelser. Sokneprest og daglig leder har sammen det daglige ansvaret for menighetens virksomhet og bidrar til god kommunikasjon og samspill i menigheten og nærmiljø. Med seg har de en tverrfaglig stab med bred kompetanse. Bestående av to prester, daglig leder, diakon, kirketjenere, undervisningsstillinger, to kantorer og barne- og ungdomsmusiker. Ansatte deler kontorfellesskap i Fana menighetssenter. I tillegg til menighetenes eget konsert- og musikkarbeid er det et rikt og variert sang- og musikkliv innenfor soknet. Menighetene har god kontakt og samarbeid med disse.
Les mer om menigheten på nettsiden: Fana sokn - Fana og Ytrebygda menigheter
Tilsettingen skjer i Bergen kirkelige fellesråd med områdeleder for Fana prosti, som nærmeste overordnet.
Arbeidsoppgaver
- Lede og koordinere det daglige arbeidet på menighetskontoret og legge til rette for tilgjengelighet og god kommunikasjon
- Sørge for en hensiktsmessig arbeids - og oppgavefordeling i staben i samarbeid med sokneprest
- Lederansvar og personalomsorg for ansatte som lønnes over fellesrådets budsjett
- Saksbehandling og sekretærfunksjon for menighetsråd, oppfølging av menighetsrådets vedtak og ansvar for menighetenes arkiv
- Økonomistyring og administrasjon av menighetens givertjeneste
Noe kvelds- og helgearbeid må påregnes.
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning på bachelor/mastergradsnivå, gjerne innenfor fagområdene ledelse, økonomi, eller administrasjon. Søker med annen relevant utdanning/praksis kan vurderes
- Ledererfaring med fokus på relasjonsledelse
- Erfaring med ledelse av fagstillinger vil være en fordel
- God økonomiforståelse og erfaring med regnskaps- og budsjettarbeid
- Vilje og evne til å arbeide selvstendig og effektivt
- God skriftlig og muntlig formidlingsevne
- Kjennskap til offentlig saksbehandling
- God digital kompetanse og evne til å ta i bruk og implementere nye program og løsninger.
Erfaring fra tilsvarende arbeid innenfor kirke og menighet er en fordel.
Personlige egenskaper
- Tydelig og trygg leder som ser det beste i de ansatte
- Positiv innstilling
- Gode samarbeidsevner
- Evne og mot til å ta faglig kompetente beslutninger
- Fleksibel og tilpasningsdyktig
- Vilje til å ta i bruk nye digitale løsninger
- Blikk for forbedring og utvikling
I tillegg til formelle kvalifikasjoner vil vi vektlegge personlig egnethet til stillingen, og dersom du føler at denne stillingen "snakker til deg" ser vi fram til å motta din søknad!
Søker må være medlem av Den norske kirke.
Vi tilbyr
Lønn- og arbeidsvilkår reguleres av tariffområdet knyttet til Kirkens arbeidsgiverorganisasjon (www.ka.no) og Bergen kirkelige fellesråds Personal- og arbeidsreglement.
Som ansatt i Bergen kirkelige fellesråd får du også:
- Pensjonsordning i Bergen kommunale pensjonskasse
- Ulykkes- og gruppelivsforsikring
- Bedriftshelsetjeneste
- Kompetent og inkluderende arbeidsmiljø med godt ledernettverk
- Mulighet for faglig og personlig utvikling
Stillingen innebærer krav om seks måneders prøvetid.
Vi ber om at attester og vitnemål lastes opp i søkerportalen webcruiter (Talentech). Søkere som har vitnemål og attester fra utenlandske utdanningsinstitusjoner, må legge ved NOKUT-godkjenning og godkjente norske oversettelser.