- Den som vandrer kommer alltid videre.

Biskop Jan Otto Myrseth ønsker alle en velsignet god påske med å minne oss på at vi aldri går alene.

To unge menn går inn i tåken. Bildet er fra vår egen tid, men kan minne om de to Emmausvandrerene som fikk gå noen skritt med den oppstandne Jesus for over 2000 år siden.

Du er aldri alene

 

Blant de første som fikk møte Jesus etter oppstandelsen var to menn på vandring bort fra Jerusalem i retning småbyen Emmaus. Vi vet nesten ingenting om dem, bortsett fra at en av dem hette Kleopas. De var så nedtynget av det som hadde hendt de siste dagene at de ikke gjenkjente Jesus da han slo følge med dem. Trolig hadde de stått på avstand og sett Jesus dø på korset, og vi kan bare forestille oss hvordan sorgen blindet dem. De trengte tid for å bearbeide de veldige inntrykkene. Kanskje var de på vei til hjembyen sin, og på veien gikk de og samtalte om de forvirrende ryktene om at Jesus skulle ha vist seg for noen kvinner de kjente.

Midt i denne forvirringen gjør de noe veldig lurt. De vandrer og de samtaler. Den som vandrer kommer alltid videre. Noen ganger er det på en landevei, andre ganger over en åpen bibel eller i samtale med mennesker vi har tillit til. Det er ikke sikkert at man fra begynnelsen av kjenner igjen Jesus. Mange har opplevd at det tar litt tid før man får opp øynene for hvem han er. Men når en ser seg tilbake, oppdager en ofte spor av at han var der også da alt så mørkt og håpløst ut.

Da Jesus plutselig dukket opp lys levende og møtte disiplene bak stengte dører, trodde de at han kom til dem utenfra, for så å forlate dem igjen. Sannheten er at han var der hos dem hele tiden. De så det bare ikke. Men noen få ganger var det som om han tente lyset for at de skulle se ham på samme måten som før. Så ble lyset slukket igjen, men samværet fortsatte – ikke i mørket, men i troens lys.

De to Emmaus-vandrerne insisterte på at Jesus skulle bli hos dem da det led mot kveld. Og da de satt til bords og han brøt brødet og ga dem, ble øynene deres åpnet så de kjente ham igjen. Hvor mange mennesker som har kjent Jesus igjen for første gang når de tok imot brødet og vinen i nattverden, vet bare Gud.

Du kan sikkert kjenne deg ensom og forlatt iblant, men sannheten er befriende; om du ser han eller ikke, er Jesus Kristus med deg alle dager inntil verdens ende.

 

Biskop Jan Otto Myrseth, Påsken 2023

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"