Min julesalme – Kristoffer Lønning Tørresen

Kristoffer Lønning Tørresen er prost i Sør-Helgeland, og selv om han ikke spiller så mange julesalmer utover gudstjenstene har han absolutt noen favoritter, og en han vil dele med oss.

Min julesalme – Kristoffer Lønning Tørresen

Salmer i juletiden inneholder mange sanger med treffende, mektige og livsnære tekster og med flotte melodier. Det er mange gode julesanger og julesalmer å velge mellom, både i og utenfor vår egen salmebok.

Mitt eget forhold til julesalmene er først og fremst knyttet til gudstjenestene i julen, og jeg er ikke av de som lytter til julesalmer eller julemusikk hele desember. For meg er det allikevel en sterk opplevelse når jeg kan få delta i tilbedelsen og synge julesalmer i ulike kirker og kirkerom gjennom julen.

Jeg synes det er vanskelig å trekke frem en spesiell salme som favoritt, samtidig som det for meg er slik at enkelte salmer har blitt viktige i ulike livssituasjoner og i til ulike tider.

Salmen Fra fjord og fjære av M.B Landstad er en slik salme som er blitt viktig de siste årene, og som gir stor mening for meg. I mitt daglige virke som prost på helgelandskysten så opplever jeg at denne salmen resonnerer godt med landskapet og hverdagen. Landstad beskriver på mange måter landskapet rundt meg og gjennom teksten viser han hvordan skaperverket priser Gud i all sin prakt.

Fra fjord og fjære,  fra fjell og dype dal,
et «Ære være!», i dag gjenlyde skal.

Slik innledes salmen, i det nære og det kjente. På den måten er det for meg en salme nær livet, nær naturen og nær meg. Salmen knytter sammen gleden over det under som ligger i krybben på juledag og gleden over at Gud er nær i vår hverdag.

Guds store under! Vi har hans engler hyst.
Krist hos oss blunder, Guds fred på jord er lyst!

Underet på juledag gjentas hvert år og Gud blir menneske her hos oss, hver eneste jul og hver eneste dag. Det er det vi feirer i alle gudstjenester, at Gud er blitt menneske. Og det er det vi feirer på juledag.

Kom inn, o Kriste, tenn lys i hvermanns gård!
La isen briste, gi varme snart og vår!

Denne salmen minner meg om høytiden og hverdagen. Jesusbarnet i krybben på juledag og Jesus som er til stede i verdens hverdag. Gjennom hele gangen i salmen så ser vi på guds under i ulike aspekter: Bakover i tid til fødselen i Betlehem, i nåtiden til Jesus som er nær oss nå og fremover i tid til himmelriket.

For oss opptennes en deilig nådens sol,
Guds åsyn vendes til oss fra himlens stol;
når allting endes, vi der skal holde jul!

Jeg gleder meg til å synge denne salmen på gudstjenester i julen og selv om jeg ikke lytter så mye til julesanger så har jeg allerede lyttet til denne et par ganger. På albumet Juleroser har Herborg Kråkevik en flott versjon av denne salmen. Lytt gjerne til den, eller en av de mange andre versjonene.

Fra fjord og fjære er nummer 59 i Norsk Salmebok

Fra fjord og fjære

Fra fjord og fjære, / fra fjell og dypen dal, / et «Ære være!» / i dag gjenlyde skal. / Fra kirketårne I fryds basuner, støt, / for Guds enbårne / som er i dag oss født! / Vi var forlorne*, / nu er vi frelst av nød!

Til kirken samle / seg fra hver gård og grend / de unge, gamle / av kvinner og av menn. / Vi ønsker eder så glad en julefest, / Guds rikes gleder, / Guds fred i Jesus best. / Hos hver som græder / vår Herre selv vær gjest!

Guds store under! / Vi har hans engler hyst. / Krist hos oss blunder, / Guds fred på jord er lyst! / Ja, la kun høres / Guds barns Halleluja! / la strengen røres / for Krist i Davids stad! / Nu skal vi føres / med ham til himlen glad!

Ha takk, som treder / til armods hytter ned! / Ha takk, som gleder / oss med din søte fred! / Kom inn, o Kriste, / tenn lys i hvermanns gård! / La isen briste, / gi varme snart og vår! / La ingen miste / hva godt din fødsel spår!

Her ute kulde / er nu og dypen sne, / Guds himler fulle / av stjerner dog å se. / For oss opptennes / en deilig nådesol, / Guds åsyn vendes / til oss fra himlens stol; / når allting endes, / vi der skal holde jul!

 

T: Magnus Brostrup Landstad, 1856
M: Hardenack Otto Conrad Zink i 1801

 

Hør Fra fjord og fjære med Herborg Kråkvik.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"