Jazzet opp Händels "Messias"

Det svingte i kirkene i Indre-Helgeland i helga når kor og musikere framførte god gammel klassisk musikk i ny drakt.

Jazzet opp Händels "Messias"

Konserten er et resultat av et regionalt samarbeid på Helgeland. Dolstad kammerkor har gjort det til sitt varemerke å bruke å fremme kirkemusikalske verk i samarbeid med kor og musikere i regionen. Tunellen gjennom Korgfjellet var ny da vi gjennomførte det første Vefsn-Rana prosjektet med nettop Händels Messias. Nå gjør vi Messias igjen, 12 år senere, men i en helt annen versjon. Ragnar Meidel og Dunderland IronOre Company BigBand setter musikken inn i et Jazzkonsept. En strek i regninga er selvfølgelig at vi igjen må vi ferdes over fjellet da tunellen er stengt for renovering. Samferdsel og vei har vært viktig for våre samarbeidsprosjekt på kulturfeltet. 

Messias og det berømte “Hallelujakoret» er like populært i dag som den gang det ble skrevet i 1741. Det er ikke noe nytt at andre komponister bearbeider Messias. Mozart var først ut allerede i 1789 og i moderne tid kjenner vi «Young Messiah», «Rock Messiah» og «A soulfull celebration». «MessiJAZZ” er et forsøk på å sette Händels musikk inn i et jazzkonsept, hvor storbandet overtar orkesterets rolle. Alle arrangementene er skrevet av Ragnar Meidell. Storbandet er forsterket med Thomas Torstrup på Hammondorgel. Sangsolister er; Sigrid Pauline Brennhaug og Tor-Petter Aanes.  Dolstad kammerkor fra Mosjøen samarbeider med korister fra Mo i Rana, sammensatt og ledet av Oddrun Solberg. Øivind Mikalsen er musikalsk leder.

Charles Jennens (1700 - 1773), var en god venn av G. F. Händel. Han var godt kjent i Bibelen og skrev flere operatekster for Händel, som for eksempel til Saul og Israel i Egypt. Det mest kjente verket som han og Händel samarbeidet om, Messias, er ikke nødvendigvis en fortelling, slik som en opera er. Han har kun brukt bibeltekster i dette verket, og godt over halvparten er fra Det gamle testamente. Han er også konsekvent på å bruke uttrykket Messias om Jesus, og dette gjenspeiler hans syn på teologi. Watkins Shaw beskriver det som «en meditasjon over vår Herre som Messias i kristen tanke og tro». Jennens selv var heller mellomfornøyd med Händels musikk her, men godkjente Messias med noen merknader. Ikke desto mindre satte han stor pris på å få musikk til disse tekstene og det er blitt et storverk i verdens musikkhistorie.

Teksten og bildet er hentet fra en sak i Helgelendingen og Rana blad som sto på trykk forrige uke, skrevet av Øivind Mikalsen, kantor i Dolstad menighet.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"