Skolegudstjenester til jul

Vær trygg i hvordan du arrangerer skolegudstjenester. Den handler om tilhørighet og identitet i vårt samfunn.

Skolegudstjenester til jul

Tidlig morgen i desember. Kirkeklokkene kimer og når ut gjennom dunkelt morgenlys. Lyslykter på kirketrappa gjør det er fristende å gå inn. Etter hvert som kirkerommet fylles av elevers småprat, jakker og luer, siger det også inn en stemning om forventning og undring. Hva vil skje nå? Hvor skal vi stå å synge? Hvor lenge varer det? Hvordan ser Jesusbarnet i krybben ut? Mange spørsmål tyter frem, mens læreren prøver å få alle til å sitte så tett sammen som mulig på benken, for å få plass til enda en. Toner fra orgelet gir ro, og fanger elevenes oppmerksomhet i det som nå skal skje i kirkerommet.

Mange vil kjenne igjen en slik desembermorgen, både fra skolens ståsted og fra kirkens, og kanskje ligger det gode minner der. Samtidig har noen med en bittersøt ettersmak av skolegudstjenesten. For med skolegudstjenesten kommer debatter og avisinnlegg, som skaper uro blant skolens ansatte, i skole-hjemarbeidet, i lokalmiljøet og blant kirkens ansatte. For hva er egentlig lov? Hvor mye kan elever involveres i trospraksis? Hvordan ivareta de som tilhører en annen religion, og som likevel deltar? Hva med de som blir igjen på skolen? Mange spørsmål trenger avklaring.

Retningslinjer

Hva retningslinjene fra stortinget sier Saken om elevers deltakelse i skolegudstjenesten ble behandlet i Stortinget i 2018. Retningslinjene derfra oppfordrer skolen å legge til rette for skolegudstjenester i forbindelse med høytider. Gudstjenesten er ikke knyttet til fag, heller ikke KRLE-faget. I rammen av dette er det interessant å se hvilket læringsutbytte elever kan få av en gudstjeneste. Pedagogisk begrunnes det med at elever får innsikt i vår kulturarv ved å lære om gudstjenesten, kristendommen og en sentral høytidsom har nær sammenheng med norsk kultur og årstidenens gang. Kunnskapsdepartementet understøtter i et skriv fra 2007 at skolegudstjenesten altså kan forstås som en mer allmenn markering av skolens plass i det norske samfunnet. Skolen har et ansvar for opplæring i norsk kultur, og skolegudstjenesten kan sees på som en del av skolens generelle kulturarbeid.

Utdanningsdirektoratets veileder om skolegudstjenester I tillegg til Stortingets tydeliggjøring av retningslinjer for skolegudstjenesten i 2018, har Utdanningsdirektoratet utarbeidet en veileder, primært for skolen, som forklarer hvordan en skolegudstjeneste kan ha en plass i norsk skole i dag. I tillegg til kulturarv, presiseres det også at skolen skal bidra til at elever utvikler sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap. Det er altså ingen kompetansemål å lene seg på i debatten om skolegudstjenesten. I stedet handler det om det som ligger enda dypere i oss, tilhørighet og identitet i vårt samfunn. Uavhengig av kultur og religiøst fundament. Dermed har kirkelige ansatte gode argument i møte med både skeptiske skoleledere og de som ønsker å bytte ut skolegudstjenesten.

Skolegudstjenesten som ledd i plan for skole-kirke samarbeid Tilbudet om en skolegudstjeneste er muligens enklere å implementere for en skoleleder dersom skole-kirkesamarbeidet går jevnt og trutt gjennom året og inneholder forutsigbarhet for begge parter. Et slik samarbeid kan også romme skolegudstjenester til jul, selv om det ikke har forankring i fagplaner, men den overordnede delen av opplæringsplanen

Informasjon og opplegg for livsynsåpne alternativer til skolegudstjenester

I veilederen om skolegudstjenester står det at skoler som tilbyr elevene å delta på en skolegudstjeneste, må også tilby et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta på gudstjeneste. Dette skal være noe annet enn en gudstjeneste, men det alternative tilbudet skal også være et pedagogisk opplegg der elevene lærer om kultur og tradisjoner i Norge.

Av og til er det skoler som synes det er krevende å finne likeverdige tilbud til skolegudstjenesten. Som kirkelig ansatt kan det være fint, og ikke minst profesjonelt, å tilby alternativer. Både Superjul og den kristne medieklubben Superblink har laget filmer om den kristne julen. Den er uten forkynnelse, og kan være et godt alternativ å vise til når elevene like fullt skal kjenne til tradisjonen og fortellingen som hører til.

Veilederen finner du her: Skolegudstjenester (udir.no)

Ideer og opplegg til skolegudstjenesten finner du her: skolegudstjenesten til jul

Juleevangeliet - Jesus blir født (Superblink 2013) - YouTube

Superjul har laget denne filmen: NRK Skole – Lærerike programmer og klipp

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Borg Biskop og Bispedømmeråd

Åpent alle hverdager kl. 09.00-14.30 

Bjarne Aasgt.9, 1606 Fredrikstad Telefon: 69 30 79 00

Kontaktperson ved seksuelle overgrep/grenseoverskridende seksuell adferd i kirkelig sammenheng: Tormod Kleiven, tlf. 950 84 275 E-post: tormod.kleiven@vid.no

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"