Avtaler gir trygghet

Hvordan kan kirken være en relevant samarbeidspartner for skolen i KRLE-faget? I Halden har menigheten utviklet en plan for samarbeidet skole-kirke som gir både struktur, trygghet og engasjerende formidling – til glede for både elever, lærere og kirkelig ansatte

Publisert:

Bildet er fra en av pilegrimsvandringene
Bildet er fra en av pilegrimsvandringene

Skole-kirke-samarbeid i Halden: Et tiltak som bygger broer

Hvordan kan kirken bidra inn i skolehverdagen på en måte som både er relevant, inkluderende og lærerik? I Halden har svaret vært en tydelig plan og et tett samarbeid mellom skole og kirke.

En plan som gir trygghet

Allerede i 2013 så Halden-menigheten behovet for et mer enhetlig tilbud til kommunens åtte barneskoler. Trosopplæringen fikk da i oppdrag å utvikle en skole-kirkeplan – et tiltak som skulle sikre at alle elever fikk et likeverdig og faglig forankret tilbud. Planen ble utarbeidet med utgangspunkt i skolens kompetansemål og ulike KRLE-læreverk, og har siden blitt justert i takt med nye læreplaner.

Planen beskriver faste skoletimer for hvert trinn, og gir skolene et kortfattet, men detaljert dokument med innhold og struktur. Dette har vist seg å være et viktig verktøy for å skape forutsigbarhet og trygghet – både for lærere og rektorer.

Samarbeid og språkvalg

Tiltaket er utviklet internt i kirken, men i tett dialog med skolene. Erfaringen viser at nøkkelen til et godt samarbeid ligger i bevisst språkbruk og tydelig kommunikasjon. Tilbudet skal være inkluderende og ikke forkynnende, og det legges stor vekt på å bruke begreper og sammenligninger som elevene forstår og kjenner seg igjen i.

Lokal kirkehistorie som ressurs

Et viktig element i undervisningen er formidling av den lokale kirkelige kulturarven. Hver skole tilhører et sokn, og undervisningen tilpasses den aktuelle kirken. Enten det er en middelalderkirke eller en kirke fra 1800-tallet, brukes byggets historie og særpreg aktivt i formidlingen. Dette gir elevene en konkret inngang til lokalhistorie og gjør besøket både engasjerende og lærerikt.

– Hver kirke er en gullgruve, sier en av formidlerne. – Vi bruker alt fra vikingenes helligsteder til historier om prester som hoppet bukk over alterringen for å gjøre omvisningene levende.

Lite kostbart – men med stor verdi

Utviklingen av planen krevde en innsats i starten, men har ikke vært kostbar. Når manus og struktur først er på plass, er gjennomføringen lite ressurskrevende. I Halden er det en menighetspedagog som har ansvar for all kontakt og booking, og tiltaket gjennomføres i perioder med færre trosopplæringstiltak.

Presten deltar på tre trinn, og organisten på to. På 5. trinn satses det stort med pilegrimsvandring, der også frivillige bidrar. Kommunen har støttet tiltaket med midler til utstyr som elevene bruker i kunst- og håndverkstimene for å lage pilegrimsstaver. Dette viser hvordan samarbeid og kreativitet kan gi merverdi uten store kostnader.

Hva sier skolene?

Tilbakemeldingene fra skolene er svært positive. Lærere og rektorer uttrykker takknemlighet for at kirken bidrar inn i KRLE-faget på en faglig og respektfull måte. 


Tips: Når Kirkebevaringsfondet nå lyser ut midler til «opplevelse og formidling, engasjement og deltaking», kan Halden-modellen være et forbilde for andre menigheter som ønsker å styrke sitt skole-kirke-samarbeid.

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"