Dåpserklæring til dem som søker dåp

Bispedømmerådet vedtok en strategiplan for dåp i desember 2020. Den inneholdt en satsing med fire delmål med tilhørende tiltak under visjonen «Dåp er et naturlig valg for medlemmer i Den norske kirke»:

  1. Vi ønsker en kirke som har god relasjon til unge voksne.

Tiltak: Utvikle forslag til innhold i Unge voksne-tilbud.

  1. Dåp skal være enkelt og trygt å gjennomføre

Tiltak: Gjennomføre brukerreise (som ble «Dåpsreisen»)

  1. Målgruppen skal ha mottatt forståelig informasjon om hvorfor dåp er viktig

Tiltak: Lage et E-læringskurs som er obligatorisk for nyansatte, samt utvikle ressurser til dåpskommunikasjon

  1. Dåp utenfor hovedgudstjenesten

Tiltak: Koordinere Drop-in-dåp kampanjer. Utvikle ressurser for å skape bro mellom dåps- og hovedgudstjenester

 

Resultatene av satsingen viser at dåpsarbeidet i Borg er styrket med en kultur for økt brukerfokus og fleksibilitet i dåpsarbeidet, en bedre infrastruktur for påmelding og informasjon om dåp til publikum, og en tydeligere kvalitet og større verktøykasse for hvordan dåpsfolket møtes før, under og etter dåpsseremonien. 

Noen tall:
I 2022 ble 3346 døpt i soknene i Borg. Dette er en økning i antall dåpshandlinger på 10 % fra 2021. Andel døpte av fødte i 2022 er 49 %. Landsgjennomsnittet er 53%. Borg har en økning på linje med gjennomsnittlig økning i landet og en større økning en bispedømmer det er naturlig å sammenligne seg med (Tunsberg, Oslo og Hamar). Korrigerer vi for fødte av 1. og 2. generasjons innvandrermødre er andelen døpte 72 %.

Dåpstallene før korona var stigende, og er i 2022 tilbake på 2019-nivå. Det har vært en oppgang i antall døpte av fødte på 2 prosentpoeng fra 2019, opp fra 47 % i 2019 til 49 % i 2022. Samtidig vet vi at det har vært en økning i antall fødte av 1. og 2. generasjons innvandrere, slik at reell økning trolig er større.

Prosjektet dåpsreisen og Kommunikasjonsløftets ulike delprosjekter og tiltak har bidratt til felles mål og økt kunnskap om medlemmenes behov, banet veien for økt fleksibilitet i tilbud av dåpsgudstjenester, påmelding på nett og mer målgruppeorientert kommunikasjon rundt dåp. Prostene og kirkevergene har samarbeidet effektivt om tilrettelegging av egne dåpsgudstjenester. Drop-in-dåp og kampanjer i sosiale medier har bidratt til en dreining i kommunikasjonen mot den gule medlemsgruppen. Arbeidet i Dåpsreisen og Kommunikasjonsløftet, samt stor oppslutning om babysang har bidratt til flere døpte i Borg.

Vurdering av tiltakene i dåpssatsingen

Tiltak 1: Har ikke vært prioritert grunnet satsing på ungdomsdiakoni.

Tiltak 2: I 2021 ble «Dåpsreisen» gjennomført; en brukerreise for dåp. Et av funnene her er at fleksibilitet og tilgjengelighet på dåp er viktig for at foreldre skal velge dåp. Dette har fått enda større oppmerksomhet enn tidligere, og vi kan anta at dette kan være noe av grunnen til at dåpstallene har økt. Rapporten fra «Dåpsreisen» gjengir 10 hovedfunn som alle kan være utgangspunkt for videre arbeide.

Dette er de 10 hovedfunnene:

1.       Flere informanter forteller at de føler usikkerhet, skam og følelse av utilstrekkelighet fordi de ikke er i kirken ofte, og at de ikke er gode nok for kirken

2.       Praktisk organisering utenom det som skal foregå i kirken på dåpsdagen er for mange et stressmoment.

3.       Respondentene etterspør fleksibilitet i systemet når de melder opp til dåp

4.       Noen foreldre mener at barna bør få velge selv. Dette arter seg både ved at de velger å døpe, og at de velger å ikke døpe.

5.       Dersom det første barnet er døpt, er valget gjerne tatt for kommende barn.

6.       De fleste døper barn som spebarn, selv om det ikke er noen fasit for hvor gammel man kan være når man blir døpt.

7.       Mange informanter opplever Den norske kirke som traust og kjedelig, og identifiserer seg derfor ikke med dem. Dette kan føre til at noen velger andre kirkesamfunn.

8.       Flere informanter gir uttrykk for at de tror at Frikirken og andre kirkesamfunn har flere aktive medlemmer lokalt enn Den norske kirke, og at det sosiale derfor er å foretrekke her.

9.       Et godt forhold til Den norske kirke – og lysten til å døpe barnet sitt – starter allerede i barnealder og forsterkes gjennom en god konfirmanttid og godt ungdomsarbeid.

10.   Dåpssamtalen er viktigere enn vi tror.

 

I tillegg konkluderte den med forslag til videre prosjekter:

Ut fra hovedfunnene konkluderte Dåpsreisen med forslag til 9 mulighetsområder:

  1. Babysang med prat om dåp i etterkant
  2. Dåpssamtale slik du ønsker det – på kontoret, hjemme, dåpssamling, på kafe
  3. Mulighet til å velge friere hvilket tidspunkt dåpen skal foregå på
  4. Velge musikk og skreddersy program i tilknytning til dåpshandlingen
  5. Si noen ord om dåpsbarnet under gudstjenesten
  6. Tilby praktisk hjelp til organisering av dåpsfesten
  7. Legge til rette for nettverk for dåpsforeldre også etter dåpen
  8. Personlig oppfølging av dåpsbarnet, for eksempel bursdagskort
  9. Den digitale dåpsreisen utvides og forenkles – slik at det er enkelt å velge tid og sted

 

Tiltak 3: Ble ikke gjennomført fordi Kirkerådet skulle utvikle et e-læringskurs som vi skulle samarbeide om. Dette kurset er fortsatt under utvikling.

Tiltak 4: Dåp utenfor hovedgudstjenesten
I etterkant av både korona, der dåp har vært gjort tilgjengelig utenom hovedgudstjenesten, og brukerreisen «Dåpsreisen», har vi god erfaring med og kunnskap om at dåpsforeldre ønsker fleksibilitet i valg av tid for dåp. Dette er det nå stor bevissthet om, og det er derfor blitt større fleksibilitet omkring tilrettelegging for ønsket dåpstidspunkt. Gjennom arbeidet i Kommunikasjonsløftet har arbeidet med dåpsreisen, påmelding digitalt og fleksible dåpsgudstjenester vært i fokus. Dette ser vi resultater av. Flere menigheter har lagt opp dåpsgudstjenester på lørdag eller søndag utenom hovedgudstjenesten (?) som et alternativ når dåp skal velges. Vi har ikke eksakte tall på antall dåp utenom hovedgudstjenesten, men dette vil være et punkt det kunne være interessant å følge opp i videre rapporteringsarbeid.

Avslutning og videreføring av dåpssatsing i Borg
Slik sekretariatet vurderer resultatene og status for dåpssatsingen er intensjonen med satsingen innfridd. Nye rutiner og tiltak for å møte folks behov og forventninger til dåp er etablert i et flertall av menighetene i Borg og mye godt arbeid videreføres av både ledere og medarbeidere. Sekretariatet vurderer det slik at det ikke er behov for å videreføre satsingen med særskilte ressurser, men at bispedømmerådet vedtar å avslutte denne, samtidig som det vedtar en form for serviceerklæring som har til hensikt å videreføre den systematiske og strategiske satsingen på dåp i Borg.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"