Hverdagstanker i en romjulstid: Med motsatt fortegn

Stefanusdagen - 2. juledag. Prekentekst; Matt 2, 16 – 23

«Barnemordet», detalj, pavimento, Duomo di Siena, ca 1350-1500. Fra marmorgulvet med mangefarget marmor-mosaikk, også kalt «visdommens gulv», fordi det for det meste er bygget opp over forskjellige aspekter av visdom, noe de var opptatt av i renessansen, med bl. a. vismenn og sibyller.  Et unntak er scenen med barnemordet, som skal symbolisere frigjøringen av Siena, der arkitekturen i bakgrunnen er fra Siena.

Meldingene fra Aleppo i Syria rett før jul ligner til forveksling på de hendinger som teksten på andre juledag møter oss med. Soldater er begge steder sendt ut i gatene for å ta livet av små barn. At noe slikt i det hele tatt kan skje, forteller i klartekst hvor grusomt et menneske kan være

Forventet situasjon
Ribbelukten har så vidt lagt seg etter de to første dagene i julefeiringen, Gavepapiret ligger stuet bort i papircontainerne utenfor der du bor. Ennå er det litt igjen av beste-mors krydderkake. Mange kan se tilbake på en god begynnelse av julefeiringen. I dag skal du kanskje på besøk til svigerfamilien noen mil unna.

En annen virkelighet?
Andre juledags tekster møter oss med en skarphet som ikke er til å ta feil av. Når Herodes sine soldater ble sendt av garde, så er ikke dette ment som et eksempel til etterfølgelse. Nei, det tas frem som både en historisk bekreftelse på hva som faktisk skjedde men også som en påminnelse om hvor dypt vi mennesker kan falle og velge å gjøre det onde i stedet for det gode.

Toscana
For noen år siden var jeg på reise i Toscana, og kom en dag til katedralen i Siena. Der hadde de et meget spesielt kunstverk i deler av gulvet. Det var laget i marmor og fremstilte barnemordet i Betlehem. «Det er da ikke noe oppbyggelig med det», sa vi til hverandre og så hvordan grufulle skjebner vistes for våre øyne. Sverd ble løftet til hogg, barn revet fra sin mor, ansikter fulle av angst,

MEN: Menneskelig ondskap er det ingen av oss som forstår. Den må vi bare ta avstand fra. I tillegg må vi kjenne etter: Kunne jeg ha gjort noe lignende?  

Med motsatt fortegn
Denne tekstmeditasjonen ber deg ikke svare på det ovenfor stilte spørsmål. Men jeg ber deg stå sammen med meg på gulvet i katedralen i Siena og tråkke så hardt du kan på underlaget som for å ta avstand fra det. En forståelse av virkeligheten som tilsier at det er mulig å beordre slike handlinger mot kvinner og barn, vil vi på det sterkeste ta avstand fra. Det gjelder den gang i Betlehem, det gjaldt i går i Aleppo, det gjelder i morgen i …?

Det var vondt å gå rundt i domkirken i Sienna. Jeg skjønte bedre enn før hva et menneske har mulighet til å gjøre av onde gjerninger. Det gjelder ikke bare noen andre som blir sendt ut på oppdrag, det kunne like gjerne vært deg og meg. Dermed blir barnemordet i Betlehem en stor påminnelse med motsatt fortegn om hva vi i stedet for ondskap er sendt hit til verden for å bidra med – kjærlighet, glede, fred.

Salmeforslag: «Du ord frå alle æver» nr 77

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"