Hverdagstanker før søndagen: Om å sette merkelapp på

"Jeg er ganske distrè. Det fører noen ganger til at jeg mister ting eller glemmer ting, særlig det siste". Sokneprest i Sør-Østerdal prosti, Marie Margrethe Lie Sperre, har skrevet hverdagstanker før 2. søndag i treenighetstiden.

Foto fra Pixabay.com/no

Det er kjekt med sånne små navnelapper man kan sende med i barnehagen eller ha med seg selv på jobben. Men det som er kjekt å markere på ting, er ikke alltid så kjekt å markere på mennesker.

I brevet til Galaterne skriver Paulus om å bryte de merkelapper som menneskene hadde rundt ham, fordi de markerte at noen tilhørte en gruppe; kjønn, folkeslag, religion. Så sier han: Dere er alle èn i Kristus Jesus.

Fordi merkelapper kan være med å holde folk nede i et samfunn, så er det befriende at det er èn merkelapp som gjør fri, og det er merket for at vi tilhører Jesus. Det merkes med korsets tegn, det frie, tomme korset som viser oss at livet vant over døden, Jesus vant over de mørke kreftene som holder oss nede. Det er korsets tegn som følger oss gjennom livet, når vi i dåpen velsignes med vann og ord.

Når vi får lyst velsignelsen i slutten av hver eneste gudstjeneste eller seremoni i kirken, og når vi senker våre kjære døde i jordens dyp, tegnes også korset som et håps og oppstandelsesmerke.

Vi får det også når vi vies og konfirmeres.  I skrivende stund sitter jeg også og forbereder konfirmasjonsgudstjeneste for alle konfirmantene mine, og gleder meg til å tegne de med korsets tegn når vi ber for dem på konfirmasjonsdagen.

Av alle merkelapper vi kan ha, så er det Jesus-merket som markerer hvem vi er, at vi er verdifulle og elsket akkurat som vi er. Det er ikke våre prestasjoner som avgjør hvor bra vi er: om vi er flinke på skolen, gode i fotball, får mange likes på facebook og hjerter på instagram. Det er ikke hvor langt vi har kommet med prosjekt sommerkropp eller hvor solbrune vi har blitt i denne varme maimåned som avgjør vårt verdistempel.

Dere er alle èn i Kristus Jesus sier Paulus. Det er også en oppgave til oss om å behandle hverandre etter det, ikke sette merkelapper på om vi tilhører det ene eller det andre.

Som jeg sa i starten er jeg både glemsk og klønete. Men tenk om jeg skulle gå rundt med merkelapp? Hvem skulle bestemme hva som skulle stå på den, bare det som var bra med meg eller bare det som var dumt, eller begge deler?

Nei, jeg syns det er mye bedre med merkelapper på ting enn på mennesker.

Bortsett fra korsets merke da, det er tegnet på mitt liv, så det kan jeg aldri miste.

------

Tekster på 2. søndag i treenighetstiden – Søndag 3. juni 2018

  • Salme 67,2–6 Folkene skal prise deg
  • Gal 3,23–29 Kledd dere i Kristus (prekentekst)
  • Joh 3,26–30 Han skal vokse, jeg skal avta
Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"