Trosopplæringsmedarbeidere med gode eksamensresultater

Vi gratulerer 18 av bispedømmets ansatte i trosopplæringen med bestått eksamen i "Bibelen i trosopplæringen" denne våren!  Et slikt felles kompetanseløft er viktig for å skape fagmiljø, og for å styrke kompetansen i kirken lokalt. En berikelse for bispedømmet! - Det gikk jo bra jo, sier Eiliv Revling Holm, ansatt i trosopplæringen i Gjøvik.

Eiliv Revling Holm, med 7 års erfaring fra trosopplæringsarbeid i Gjøvik, er fornøyd med studiet og med eksamensresultatet

Godt utbytte både for studenter og lærere
Eiliv Revling Holm, ansatt i trosopplæringen i Gjøvik i 7 år sier dette etter å ha fått eksamensresultatet : - Gikk jo bra jo, tross grått hår og nedsunken brystkasse! Veldig artig å være med på å kjenne at hodet fungerer fortsatt, eller litt innimellom!

- Gjennom dette arbeidet er det ikke bare Hamarstudentene som lærer, sier kursleder på TF, førsteamanuensis Birgitte Lerheim, - læringen foregår like mye på vår kant. De unike praksiserfaringene som studentene sitter på og tar med seg inn i klasserommet, gjør noe med hvordan vi arbeider. Vi som er lærere føler at vi kommer til dekket bord når dere på Hamar arrangerer alt det tekniske og praktiske.


Desentralisert studium kvalifiserer til menighetspedagog 
Nærmere halvparten av alle ansatte i trosopplæringen i Hamar bispedømme har deltatt på et desentralisert studium i emnet: Bibelen i trosopplæringen – tekster og lesninger. Studietilbudet er et samarbeid mellom Teologisk fakultet, Universitetet i Oslo og Hamar bispedømmeråd, med to studiesamlinger lagt til Høgskolen i Hedmark, avdeling Blæstad. Dette studieemnet er det første i rekken av tre emner, som til sammen vil gi 30 studiepoeng i kristendom. De to andre emnene er: Kristendommens historie i trosopplæringen og Profesjonsetikk, kristen tro og livstolkning i møte med barn og unge.

Dette studiet vil, sammen med 30 studiepoeng pedagogikk, kvalifisere til å arbeide som menighetspedagog i Den norske kirke. - Gjennom disse studiene er vi opptatt både av høy akademisk kvalitet og god praksisforankring, og vi legger opp til lærings- og eksamensformer som ivaretar samspillet mellom disse. Det studentene gjør i eksamensarbeidet skal de også kunne bruke i sin trosopplæringshverdag. Til høsten skal f.eks. alle skrive semesteroppgaver hvor den enkelte skal velge seg et kirkehistorisk sted, en person eller en hendelse i bispedømmet. Da må de selv finne kilder og sette det de arbeider med inn i rammen av norsk og europeisk kristendomshistorie. TIl slutt skal de reflektere over hvordan de kan formidle dette stoffet i trosopplæringstiltak sier Birgitte Lerheim.


18 studenter fra bispedømmet  
Studentene fra Hamar bispedømme er allerede i stillinger i rundt omkring i bispedømmet, men mangler den faglige kvalifikasjonen som dette studiet gir. Et slikt felles kompetanseløft er derfor viktig, både for å skape et større fagmiljø for de ansatte i trosopplæringen, og for å styrke kompetansen i den lokale kirkestaben.

Studentene har svært ulik utdanningsbakgrunn, noen har kun videregående skole, mens andre har høgskolestudier av ulik art. Dette har gitt et godt og rikt studiefelleskap.


Om studiet

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"