Hilste fra Nidaros til medkristne i Etiopia

Biskop Herborg er på besøk i Mekane Yesus-kirken i Etiopia. Foran stappfulle kirke-telt-benker i Finfinne Oromo Congregtation fikk hun hilse fra Nidaros bispedømme.

Biskop  Herborg Finnset taler til menigheten i Addis Abbeba. (Foto: Olav Dahle Svanholm)

Nidaros bispedømme har en vennskapsavtale med Vest-synoden i Mekane Yesus lutherske kirke i Etiopia. Nidaros biskop har i flere år hatt planer om et besøk til synoden som ligger i Bodji, helt vest mot grensen til Sør-Sudan.

På grunn av den urolige sitasjonen i landet, har reisen blitt utsatt flere ganger. Også i år er situasjonen uoversiktlig, derfor møttes synodeledelsen og følget fra Nidaros i den etiopiske hovedstaden Addis Abeba.

I tillegg til biskop Herborg Finnset, representerer stiftsdirektør Steinar Skomedal, kirkefagsjef Inge Torset og misjonsrådgiver Olav Dahle Svanholm Nidaros bispedømme under besøket. De skal være i Etiopia frem til søndag 12. januar.

Gripende gudstjeneste

Søndag morgen fikk følget fra Nidaros besøke menigheten Finfinne Oromo Congregation. Her holdes gudstjenesten på språket oromo, som snakkes av om lag 24-25 millioner mennesker i Etiopia og Kenya.

Kirketeltet var fullt av folk. Mange av dem var studenter, og mange medvirket i gudstjenesten på en eller annen måte.

- Det var gripende å kjenne på fellesskapet på tross av språklige kilder. Vi kunne delta i gledene, bønnene og nattverden sammen, forteller biskop Herborg Finnset.

Gode samtaler

Synodepresident Tamiru Tadese og Jeritu Berhane besøkte Trondheim og Nidaros i forbindelse med vigslingen av biskop Herborg Finnset i 2017. Besøket i Addis Abeba ble derfor et hjertelig gjensyn, og følget fra Nidaros fikk blant annet informasjon om et stort kvinnerettet prosjekt som kirken driver i seks synoder.

- Vi har fått møte flere kirkeledere og har hatt åpne og gode samtaler med dem om de utfordringene de står i, sier biskop Herborg.

Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus er verdens største lutherske kirke. Av Etiopuas 108 millioner innbyggere tilhører om lag 9 millioner dette kirkesamfunnet.