På pilegrimstur i Etiopia

De besøkende fra Nidaros bispedømmeråd skiller seg ut i mengden når de er med på pilegrimsreise og julefeiring i Etiopia.

Kirkefagsjef Inge Torset (i rødt) og stiftsdirektør Steinar Skomedal (i blått) må baer henge på når hordene av etiopiske pilegrimer vandrer mellom kirkene i Lalibela i Etiopia. (Foto: Olav Dahle Svanholm)

Kirkefagsjef Inge Torset og stiftsdirektør Steinar Skomedal må bare henge på når horder av hvitkledte pilegrimer beveger seg mellom steinkirkene i etioiske Lalibela. Sammen med biskop Herborg Finnset og misjonsrådgiver Olav Dahle Svanholm representerer de Nidaros bispedømme på besøk hos vennskapssynoden i Mekane Yesus-kirken i Etiopia.

Valfartssted

Den lille fjellandsbyen Lalibela er et valfartssted for pilegrimer, spesielt nå i juletiden. I Etiopia feires jul etter ortodoks kalender, det vil si at 7. januar er etiopiernes juledag.

Fra hele landet kommer folk tilreisende. 50 000 pilegrimer kledt i hvite drakter fyller den lille landsbyen. Noen har gått i to uker. Andre kommer på lastebil. Lastebilen er overfylt til gagns....

Kirker hugget inn i fjellet

Det etiopiske pilegrimsmålet, som også står på Unescos verdensarvliste, er kjent for sine fantastiske kirker. De er hugget ut og nedover i fjellet. Kirkene er altså laget i et stort stykke stein, og henger fast med fjellet.

De 11 slike kirkebyggene i Lalibela ble hugget ut på 1100-tallet og bygget som et minne over Jesu liv i Israel. Dermed ble det ikke nødvendig for etioperne å dra på pilegrimsreise til Jerusalem.

Vennskapsreise

Nidaros bispedømme har en vennskapsavtale med Vest-synoden i Mekane Yesus lutherske kirke i Etiopia. Nidaros biskop har i flere år hatt planer om et besøk til synoden som ligger i Bodji, helt vest mot grensen til Sør-Sudan.

Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus er verdens største lutherske kirke. Av Etiopuas 108 millioner innbyggere tilhører om lag 9 millioner dette kirkesamfunnet.

På grunn av den urolige sitasjonen i landet, har reisen blitt utsatt flere ganger. Men nå er Nidaros-bispen på plass med sitt følge.

Etiopia er et gammelt kristent land. Nylig ble det funnet kirkeruiner fra 300-tallet. Gamlie liturgier lever i folket og de synger med i hymnene. Uforståelig for gjestene fra Trøndelag, men fascinerende å være med på. Den etiopiske ortodokse kirken er ganske forskjellig fra både katolsk og protestantisk kirkeliv i Europa.

Spennende folkefest

For de besøkende fra Nidaros har det vært spennende å delta på denne folkefesten. Det er lett å se stor fattigdom. Men glade mennesker i alle aldre er dedikert i sin tro.

Høydepunktet var nok julemorgen i grålysningen, da 400 prester startet messing og dans foran Marias kirke. Et hav av mennesker deltok i feiringen, de fleste hadde overnattet ute for å vente på den velsignelsen som pilegrimsvandringens høydepunkt bar bud om.