Samarbeid skole og kirke
- Skoler og barnehager benytter seg av kirken for å bidra til å styrke barn og unges kunnskaper om kristen arv og tradisjon, lokalsamfunnet, kunsten, arkitekturen og det religiøse rommet.
- Kirken er en faglig ressurs for å realisere kompetansemålene i læreplanene.
- Samarbeid mellom skole og kirke skal være basert på opplæringsloven og læreplaner.
- Kirken har ansvar for å sørge for at formidlingen knyttet til kompetansemål ikke er av forkynnende karakter, men ren kunnskapsformidling.
- Det mest aktuelle er å tenke seg samarbeid innenfor KRLE-faget, men temaer som lokalhistorie i samfunnsfag og undervisning i det tverrfaglige temaet livsmestring kan også utforskes i samspill med kirken.
Skolegudstjenester
- Skolegudstjeneste som feiring av en høytid er knyttet til Overordet del av læreplanverket.
- En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og forkynnende. Dermed gis rett til fritak, og et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta skal tilbys av skolen.
- Kirken ønsker å involvere skolen i planleggingen og gjennomføringen av gudstjenesten.
- Utdanningsdirektoratet (Udir) har en veiledning for skolegudstjenester som beskriver hvilke forutsetninger som må være på plass.