Ikke glem klimaet!

Arbeid for et bedre klima må ikke nedprioriteres selv om Norge og verden er i en krise nå. Det er utfordringen som gis av en rekke organisasjoner, blant annet Den norske kirke, til fire statsråder.

Jomfruland - en grønn perle. (Foto: Lars Verket)

Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein, klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn, finansminister Jan Tore Sanner og kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup blir alle utfordret til å gripe anledningen til å ta en internasjonal lederrolle og arbeide for at det blir et grønt skifte i verden. Regjeringen bes om å utarbeide en strategi for integrering av natur- og klimahensyn i utviklingspolitikken, og trappe opp det internasjonale klima- og miljøarbeidet.

Mellomkirkelig råd har underskrevet brevet på vegne av Den norske kirke.

– Vi har en berettiget frykt for at man skal kutte i bistandsbudsjettet på grunn av økte kostnader nasjonalt, som følge av koronakrisen. Andre land har gjort det og det har kommet signaler om at flere vil gjøre det, sier leder i Mellomkirkelig råd, Kristine Sandmæl.

Selv om verden er rammet av en pandemi som er utfordrende både for helsevesenet og økonomien, er det viktig at dette arbeidet prioriteres.

– Nå gjøres mange valg om veien videre etter pandemien. Da er det viktig å ha to tanker i hodet på én gang. Ja, vi må hjelpe fattige land i møte med pandemien, men ikke på bekostning av langsiktig bistand. Det kan gjøre skade på de fattige landene på sikt, fortsetter Sandmæl.

Engeasjement gjennom flere tiår
Kirkerådets leder, Kristin Gunleiksrud Raaum, minner om at kirken har vært opptatt av klimaet i en årrekke. Allerede i 1996 kom Kirkemøtet med uttalelsen Forbruk og rettferd, og siden da har klima- og miljøengasjementet blitt en stadig viktigere del av kirkens sosialetiske arbeid.

- Den norske kirke er gjennom Mellomkirkelig råd med i Forum for utvikling og miljø sammen med 50 andre organisasjoner. Der var dette brevet ute til drøfting i klimagruppa, så ble det sendt videre til lederne. Dette var vi raskt ute med å støtte, og brevet er godt forankret i tidligere vedtak fra Den norske kirkes kirkemøte og fordi det ikke var for detaljert, avslutter Kristin Gunleiksrud Raaum.

Les brevet i lenkesamling under.

Kontaktinformasjon for Mellomkirkelig råd

Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:

Mandag-fredag kl. 09.00-15.30

Postadresse:

Mellomkirkelig råd

Postboks 799 Sentrum

E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)