Rapport: Samhandling i en selvstendig folkekirke

Hovedutvalget for kirkelig organisering har levert sine forslag til en ny organisering av Den norske kirke. Les rapporten og de syv vedleggene her.

Hovedutvalgets sluttrapport: Samhandling i en selvstendig folkekirke. Foto: Kirkerådet

Hovedutvalget for ny kirkelig organisering leverte sin rapport til Kirkerådet 31. mars 2021. Utvalget har jobbet på oppdrag fra Kirkerådet for å utrede en ny organisering av Den norske kirke. Utvalget foreslår at det opprettes et folkevalgt organ, et prostifellesråd, der medlemmene velges indirekte fra menighetsrådene, slik man i dag velger kirkelig fellesråd i kommunene. Prostifellesrådet skal fungere som arbeidsgiver for alle som arbeider lokalt i kirken.

Sluttrapporten Samhandling i en selvstendig folkekirke kan lastes ned fra denne siden. Her finner du rapporten som én pdf-fil med alle vedleggene samlet, eller rapporten og vedleggene enkeltvis.