– Vanskelig å være trist når alle er glade

ADVENTSPODDEN: Elise Kruse er religionsredaktør i avisen Vårt Land. I siste episode av Adventspodden forteller hun om hvordan advent og jul også er en tid for sorg.

– Vanskelig å være trist når alle er glade

I adventspodden møter prest Marita Bjørke Ådland mennesker som på ulike måter har satt sitt preg på året som har gått.

I siste episode av podkast-serien deltar Elise Kruse som er religionsredaktør i avisen Vårt land. Kruse mistet sin mor for noen år siden, og forteller at julen er en tid for både glede og sorg.

Glede og sorg samtidig

– Det er ekstra vanskelig ved jul og de store anledningene. Da blir det så tydelig hvem som ikke er der, forteller Kruse.

Kruse sier at mye i julen er knyttet til glede – men at sorgen er til stede samtidig.

– Det blir vanskelig å være trist når alle andre er så glade. Du føler du tynger andre med ditt dårlige humør.

Kruse understreker at mange i kirken er flinke til å snakke om slike ting – det som kan være vanskelig ved jula.

Setter pris på noe du har hatt

Advent er ventetid. Det er en forventningens tid, hvor jord og himmel møtes og vi venter på jul. Kruse forteller i Adventspodden at det for henne i stor grad også er en sørgetid.

– Det er en tid for å kjenne etter, hva du har mistet. Men det gjør også at du setter pris på noe du har hatt.

Ny podkast

Det er prestene Marita Bjørke Ådland og Petter Dille som står bak adventspodden som ble lansert første søndag i advent. I hver episode snakker Marita med en gjest om ting som har skjedd det siste året, om jul og om kirka.

I de andre episodene kan møte Kari Mangrud Alvsvåg, Brynjulf Jung Tjønn og Inge A. Gjestvang.

Hør alle episodene her: