Studér for jobb med mening

Akkurat nå er det tusenvis av unge som skal finne ut hva de vil bruke voksenlivet til. Hvilken jobb er meningsfull, en du får bruke kompetansen din i og kan utvikle deg i? Kirken er en sånn arbeidsplass, og stadig flere velger å utdanne seg til en spennende framtid med nærmere 7000 kolleger.

Anna H. H. Havgar, Simon Omsland Zakariassen og Solveig Flatin studerer alle på MF vitenskapelig høyskole for en jobbkarriere i kirken.

15. april er fristen for å søke seg inn på Samordna opptak, og muligheten til å starte på utdanning for å bli for eksempel diakon, kateket eller prest. I alle disse studiene forberedes du til å være med på å skape en himmel over jord for menneskene rundt deg.

–Det er en jobb der du både får bety noe for andre, og du utfordrer deg selv på de store og viktige tingene i livet. Det er en jobb med mening, og i fellesskap med kolleger er du med på å prege andres liv, både i høytid og i sorg, du er med i livets opp- og nedturer, sier Jan Christian Kielland, avdelingsdirektør i Kirkerådet.

Religionsstudenter landets mest fornøyde

I Studiebarometeret 2023 slås det fast at de mest fornøyde studentene studerer religion. Undersøkelsen er gjort blant nesten 30 000 studenter. På en skala fra 1 til 5, får religionsutdanningen 4,5 i skår, og ligger altså helt på topp.

–Jeg tror dette skyldes at man får tid til å fordype seg i de store spørsmålene og snakke om det som er viktig i livet. Jeg tror også at en framtid med jobb i kirken er attraktiv for mange, der kommer du inn i et arbeidsfellesskap med andre og får jobbe med verdier. Kirken er også en trygg arbeidsplass med mange muligheter for utvikling, samtidig som det er et sted der mange opplever å bli heiet fram av kolleger, framfor at det konkurreres om å være den mest framtredende.

Sosialt på jobb er viktigst

De som er født mellom 1996 og 2010 er morgendagens kolleger. Det er de som kalles «Generasjon Z», og det er de som nå velger utdanning og karriere. En undersøkelse fra i fjor, viser at det aller viktigste for denne aldersgruppa er at det er sosialt å gå på jobb.

–I Den norske kirke er et sosialt arbeidsfellesskap med andre, med kolleger med ulik kompetanse og oppgaver, det vanlige. I tillegg viser vår egen medarbeiderundersøkelse at 95 prosent av de ansatte opplever arbeidsdagen som meningsfull. Ansatte sier også at de får brukt sin kompetanse og de har mulighet til å planlegge sin egen arbeidsdag. I det hele tatt er det mye som tyder på at kirken som arbeidsplass er langt mer attraktiv enn ryktet skulle tilsi, fortsetter Kielland.

Stadig flere «kirke-studenter»

Det viser også tall fra høyskolene som utdanner prester, diakoner og kateketer. I 2023 ble 64 uteksaminert og klare for jobb i Den norske kirke, mot 57 året før. Dette er en økning på 12 prosent.

–Dette er svært gledelige tall, og viser at kirken er relevant for mange, og en spennende arbeidsplass. Alle studentene blir kjent med kirken i praksisperioder, og det er stillinger å søke på når du er ferdig utdannet kateket, diakon, prest eller kantor.

Rekordmange vigslete medarbeidere

I fjor var det en økning på hele 31 prosent på antallet medarbeidere som ble vigslet til tjeneste i kirken. 97 prester, kateketer, diakoner og kateketer ble vigslet av biskopen i fjor, mot 74 året før. Tallene på hvor mange som vigsles har økt jevnt og trutt siden den systematiske innrapporteringen fra bispedømmene startet i 2019, og var altså rekordhøy i fjor.