Stabile dåpstall

Etter flere år med satsing på dåp i Den norske kirke, har nå andelen døpte av fødte stabilisert seg. – Flere års satsing på dåp bærer frukter, sier Jan Christian Kielland.

Foto: Jonathan Vivaas Kise / Den norske kirke

– Dåpstallene fra 2019 til 2022 er nesten helt stabile, da har det vært rundt 28.000 dåp hvert år. Denne stabiliseringen tyder på at flere års satsing på dåp bærer frukter.

Det sier Jan Christian Kielland som er avdelingsdirektør for kirkefag og økumenikk i Kirkerådet.

Fra 2005 til 2018 var det en nedang i andel døpte av fødte i Den norske kirke, fra 75,8 % til 51,9 %. Siden 2019 har andelen stabilisert seg på dette nivået.

Høyeste andel døpte på fem år

Kielland forteller at menigheter over hele landet har lagt til rette for drop-in-dåp og egne dåpsgudstjenester:

– Det har vært lagt ned stor innsats og tilpasning i mange menigheter for de som ønsker dåp. Større fleksibilitet i gjennomføring av dåp preger menigheter over hele landet.

I 2022 ble det gjennomført 27 971 dåp i Den norske kirke, som gir en andel døpte av fødte på 53,4 %. Dette er den høyeste andelen døpte på fem år.

Drop-in-dåp i mai og juni

Ønsker du å bli døpt eller å døpe barnet ditt? I mai og juni er det mange kirker som inviterer til drop-in-dåp. Helt enkelt – like stort. Finn et dåpsarrangement nær deg på skjerikirken.no