Rekordmange klar for jobb i kirken

Antall personer som vigsles og dermed kan og vil arbeide i Den norske kirke, stiger for femte år på rad. Økningen fra 2022 til 2023 er på hele 31 prosent.

Her vigsles diakon Ragnhild Danbolt Øygard av biskop Ingeborg Midttømme, det skjedde i 2021. (Foto: Kirkerådet/Per Eide)

Stadig flere vil jobbe i Den norske kirke, og økningen fra 2022 til 2023 er den høyeste siden bispedømmenes systematiske innrapportering startet i 2019.

I fjor ble 97 personer vigslet til arbeid i Den norske kirke. Det vil si at nær hundre personer ble vigslet av biskopen til å jobbe som prest, diakon, kateket eller kantor. Det er en oppgang på 31 prosent fra året før.

–Dette er svært gledelige tall, og de gir oss grunn til optimisme. Det tyder på at Den norske er en stadig mer attraktiv arbeidsplass, sier Kristin Gunleiksrud Raaum, leder i Kirkerådet.

Det er stort behov for prester og andre vigslede i Den norske kirke. 3,7 millioner er medlemmer i kirken, og 80 prosent av dem oppgir at det er godt at kirken er der for den som trenger den.

Rapportering fra bispedømmene i dagens form ligger til grunn for tallene over. Det har vært en stigning i tallene hvert år fra 2019 til 2023. For fem år siden ble 67 personer ble vigslet til tjeneste. I 2022 ble 74 vigslet, og i 2023 er altså tallet rekordhøye 97.