Gratulerer med fredsprisen!

Den norske kirke gratulerer i dag Ales Bjaljatski, Memorial og Senteret for sivilie rettigheter med Nobels fredspris. – En veldig gledelig pris, sier internasjonal direktør i Kirkerådet/Mellomkirkelig råd.

Årets pris deles mellom til Ales Bjaljatski, en aktivist fra Belarus, den russiske organisasjonen Memorial og den ukrainske organisasjonen Senteret for sivile rettigheter. Foto: Bertil Ericson / TT

Nobels fredspris går i 2022 til Ales Bjaljatski, en aktivist fra Belarus, den russiske oranisasjonen Memorial og den ukrainske organisasjonen Senteret for sivile rettigheter.

Berit Reiss-Andersen, leder av Nobelkomitéen, forteller at alle årets vinnere representerer sivilsamfunnet i sine hjemland – Belarus, Russland og Ukraina.

Den norske kirke gratulerer alle årets fredsprisvinnere.

Internasjonal direktør i Kirkerådet/Mellomkirkelig råd kommenterer tildelingen: – Dette er en veldig gledelig pris. Den er en anerkjennelse av enkeltmennesker og sivilsamfunnets viktige rolle i arbeidet for menneskerettigheter, demokrati og fred.

Nobelkomitélederen begrunner tildelingen videre:

– De har beskyttet retten til å kritisere makt og beskytte den fundamentale retten til borgere.

En sterk oppmuntring til alle modige aktivister

De to organisasjonene og aktivisten er svært verdige vinnere av Nobels fredspris, mener internasjonal direktør i Kirkerådet/Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy.

– Dette er en sterk oppmuntring til alle modige aktivister som ikke gir opp kampen for rettferdighet, mener hun.

Mellomkirkelig råd i Den norske kirke arbeider blant annet med kontakt mellom Den norske kirke og utenlandske kirker og forbindelsen med internasjonale kirkelige organisasjoner.

Agøy kommenterer videre: – Prisen er en påminning om at også i krigssituasjoner er respekten for menneskerettigheter og ivaretakelse av demokratiet avgjørende viktig. Prisvinnerne representerer mange modige enkeltmennesker i sine hjemland som protesterer mot autoritære regimer og undertrykkelse.