eDialog for sikker mottak av digital post

Epost er å regne som en usikker kanal for sensitiv post. Med bruk av eDialog er kanalen kryptert og avsender autentisert.

Sikker epost gjennom eDialog (foto Dreamstime ID 56623330)

Kirkepartner tilbyr nå eDialog til sine driftskunder som er på felles hjemmesideløsing i Dnk slik at en kan motta digital post, av sensitiv eller konfidensiell karakter, på en sikker og kostnadseffektiv måte.

Fordeler med å bruke eDialog

• Data blir overført kryptert.
  • Det gir en sikker identifikasjon av avsender.

eDialog tilfredsstiller Datatilsynets anbefalinger for sikker forsendelse av digital post. Utover en kryptert forsendelsen får en også med eDialog en sikker identifisering av avsender. Dette i motsetning til løsninger hvor avsender mottar en bekreftelse til et mobilnummer eller epost. Slike løsninger bekrefter ikke at avsender er den en utgir seg for å være. eDialog krever sikker identifisering, som for eksempel BankID, BankID på mobil, MinID, med flere.   eDialog sikrer også at det kun er mottaker som mottar forsendelsen. Her må også vedkommende tilkjennegi seg for å få tilgang til den oversendte posten. Dette skaper ikke bare trygget for avsender, men også for virksomheten som plikter å håndtere sensitive data på en forsvarlig måte.

Når bruke eDialog

• Innsending av post av sensitiv karakter, eller med konfidensielle opplysninger, til fellesråd/menighet, og/eller
  • når det er behov for at avsender er identifisert.

Eksempel på bruk: Innsendelse av fødselsattest og dokumentasjon på døpt i annet kirkesamfunn. Innsendelse av søknad med vitnemål og attester (når ikke egen sikker rekrutteringsløsning benyttes).

Når bruke andre kanaler

• Ikke sensitiv opplysninger (benyttes for eksempel epost)
  • Når det foreligger påmeldingsportaler, og hvor oversendt informasjon ikke er sensitiv eller hvor nødvendig sikring er godt nok ivaretatt.

Merk at navn koblet, opp i mot tro og livssyn, er å regne som personsensitiv informasjon. Eksempelvis er ikke fødselsnummer i seg selv sensitivt, men i koblingen med livssyn, er det å anse som personsensitiv informasjon . Fødselsnummer kan for øvrig gi tilgang til annen informasjon. Derfor anbefaler datatilsynet at dette behandles på en sikker måte.

Tilgjengeliggjøring

Vi kobler opp den enkelte enhet til eDialog via enhetens organisasjonsnummer. Om en ikke ønsker å ha en oppkobling til hver menighet i tillegg til fellesrådet, kan en for eksempel velge at alt går til en enhet og betegne det som eksempelvis «Kirken i Haugesund». En velger da fellesrådet som mottakende organisasjon.  På sin nettsiden under kirken.no, og enhetens kontaktside legger en inn egen underside for eDialog. Mal, på både nynorsk og bokmål, for dette ligger klart på kirken.no. Se ellers eksempel fra Kirkepartner egen eDialog side. Enheten vil motta innkommen post til sin Altinnkonto, og en styrer selv hvem av de ansatte som her skal ha tilgang. Det er serenere aktuelt å få til at post fra eDialog kan leveres direkte i arkiv og saksbehandlingssystemet Public 360. Dette vil bidra til at håndteringen av posten blir enklere om den skal arkiveres og/eller saksbehandles videre.

Hvem bruker eDialog?

eDialog benyttes av en stor andel av landets kommuner og en rekkke statlige virksomheter. Utover eDialog løsningen som tilbys fra KS, og som Kirkepartner tilbyr for sine kunder,  finnes også tilsvarende løsninger fra en rekke private aktører.

Hva koster eDialog og hvem i Dnk kan ta dette i bruk

Kirkepartner tilbyr tjenesten uten ekstra kostnad for de av våre driftskunder som allerede har ingått avtale på bruk av KS SvarUt gjennom Kirkepartner og er på felles hjemmesideløsning i Dnk.

Bestilling og mer informasjon

For bestilling eller mer informasjon, ta kontakt med oss på kunde@kirkepartner.no eller ring oss.

Kontaktinformasjon for Kirkepartner

Besøksadresse: