Rettferdskonferansen 9. november

Rettferdskonferansen skal arrangeres for første gang i Norge i november. Målet er å skape en ny møteplass for alle som er opptatt av en rettferdig fordeling her i verden.

Ulikheter illustreres sjeldent godt på dette bildet, der et smalt gjerde skiller mellom slum på den ene siden og grønt gress, tennisbaner og høyhus med private basseng på hver balkong på den andre siden. (Foto: Kirkens Nødhjelp

- Alt for lenge har båsene konservativ versus liberal fått styre oss og sette dagsorden. Nå er det på tide med noe nytt som tar helheten i det kristne budskap på alvor. La oss heller snakke om og søke å være radikale kristne. Ikke i partipolitisk betydning, men i bokstavelig betydning tilbake til røttene, sier Knut Hallen. Han sitter i styringsgruppa til Rettferdskonferansen.

Felles sak, ulik avsender

Med Rettferdskonferansen 2018 i dagene 8.-10. november ønsker hele bredden av kirker og kristne organisasjoner å sette følgende fokus: Sammenhengen mellom vår kristne tro og kampen for rettferd, eller rett ferd!

SMM-organisasjonen Misjonsalliansen har tatt initiativ til konferansen, inspirert av sine partnere internasjonalt hvor man har etablert konseptet «The justice conference». Tanken med den norske utgaven som lanseres i år er at Kirken står i spissen i denne kampen. Det er flere grunner til det:

• Rettferd er en helt sentral del av Guds vesen og vår tro
  • Enhver kirke og alle døpte/kristne har et kall til å søke og kjempe for rettferd
  • Urett er et globalt problem hvor vi selv både er en del av problemet og av løsningen
  • Kirken er verdens største grasrotbevegelse med et unikt potensiale til å skape mer rettferd på bakken både lokalt og globalt

Rettferdskonferansen 2018 har tre undertema:

1. Økonomisk ulikhet - i en verden med økende ulikhet også i Norge
  2. Klimarettferdighet - hva er rett forvaltning i praksis i dagens situasjon?
  3. Moderne slaveri - det er flere slaver nå enn i slavetiden

Potensialet i flere millioner medlemmer

- Vi ønsker at dette skal være et sted for å få mer kunnskap, se flere sammenhenger og få konkrete verktøy for selv å gjøre en forskjell i samfunnet og verden. Gjennom din menighet, organisasjon eller sammenheng representerer du et stort potensiale for forandring, fortsetter Hallen.

- Samtidig ønsker vi med denne store bredden av kirkelige aktører å påvirke beslutningstakere til mer rettferd. Sammen representerer vi en betydelig kraft og vi ønsker å utfordre både oss selv og våre politikere.

I tillegg til hovedkonferansen 9. november på Sentralen ved Stortinget blir det fagdag med samme tema på VID 8. november og aksjonsdag i Oslo sentrum lørdag 10.november.

Konferansen er også opptakten til den årlige tverrkirkelige «Global uke mot moderne slaveri» som pågår 11.-18. november.