Fest i parken i Lillehammer med misjonsfokus

Med stipend fra SMM har trosopplæringen i Lillehammer utviklet et misjonsmarked særlig beregnet på barn 7 - 9 år. Les, lær og bli inspirert!

Fest i parken i Lillehammer med misjonsfokus

Lørdag 16 juni i år ble det rigget til en liten scene og ulike aktiviteter i Søndre Park i sentrum av Lillehammer. Her ble folk invitert inn til mange slags aktiviteter:

- Et byttemarked hvor barn kunne bytte klær og leker

- Forskjellige aktiviteter knyttet til en bibelfortelling som barn og foreldre kunne lese på stativ ved aktiviteten. Fortellingene og bilder derfra var hentet fra «Tidslinjen» som Bibelselskapet har gitt ut. Tidslinje-plakaten med bilder fra hele Bibelen var hengt opp i et hjørne av området, så alle kunne finne igjen fortellingene der.

• Ballongdyr/Noahs ark Dette er en aktivitet der barna kan velge mellom noen forskjellige ballongdyr, som de frivillige lager til dem.
  • Vindmøller/Den Hellige Ånd Dette er en aktivitet for de kreative. Her kan barna sette seg ned og slappe av litt med å lage vindmøller.
  • Ansiktsmaling/Skapelsen Dette er en populær aktivitet!
  • Ballongdart/David og Goliat Her har vi en stor treplate formet som Goliat, hvor vi fester ballonger som barna kaster på med dart piler.
  • Fiskedam/Peters fiskefangst Dette er en ganske enkel aktivitet. Vi bruker ett lite telt for å få en lukket fiskedam. Gavene barna kan fiske er bøker med bibelhistorier og klistremerker, og fargeblyanter fra NMSU.
  • Seigmannstrekking/Misjonsbefalingen Her skal barna strekke en seigmann så langt de klarer over en laminert jordklode! Etterpå kan de spise opp seigmannen sin.
  • Lego/Samuel bygger tempel Dette blir en aktivitet der barna kan sette seg ned og slappe av litt, og bygge med lego.
  • Hoppeslott/Jesus og Barna
  • Klatretårn/Babelstårn.

- Bolle/Saft salg. Her solgte vi boller og saft til inntekt for misjonsprosjektet.

- Treklatring med sikring i tau, og grilling av pinnebrød

- Rundt omkring på området var det satt opp plakater med informasjon om misjonsprosjektet til NMS i Blånildalen, Etiopia. Det ble også fortalt fra scenen om hva misjon er, hva vi kan bidra med, og om dette konkrete misjonsprosjektet. De som ville kunne gi en gave via VIPPS, eller kontanter. I tillegg var det sang, musikk og bibelfortellinger fra scenen.

De barna som ønsket fikk et hefte med oppgaver til hver fortelling. Her kunne de også få klistremerke for hver aktivitet de hadde gjort.

Det var tredje gang dette misjonsmarkedet ble prøvd i Lillehammer. For å få bruke denne parken stilte Lillehammer kommune krav om at alle aktiviteter skulle være gratis. Det var derfor mindre fokus på pengeinnsamling på årets marked.

Nedenfor kan du lese rapport og se ressurser fra misjonsmarkedet i Lillehammer.