Miljø og kirkens globale ansvar

SMM utfordret i slutten av april menighetene i Vestre Aker prosti på et lokalt og globalt engasjement for vårt felles livsgrunnlag - miljøet.

Fagerborg-prest Sunniva Gylver var en av de som inspirerte på misjonskvelden i Vestre Aker menighetshus. (Foto: Knut Hallen/Kirkerådet)

Hvordan skal vi som kirke ta miljø på alvor? Hvordan kan vi i menigheten praktisere vårt globale ansvar? Dette har de gjort seg nyttige erfaringer med i Vester Aker prosti i Oslo – og de deler gjerne med resten av Kirke-Norge.

Mange av innleggene betonte at dette er noe mye dypere enn aktivisme. Ansvaret for skaperverket er i kjernen av kristen tro og vi utfordres blant annet på følgende nøkkelord: Takknemlighet, forvaltning, rettferdighet, gjenopprettelse/frelse, helhet, stillhet, fellesskap, bevissthet og det å leve enklere og ofre noe for fellesskapet med mer. Hvilke konkrete konsekvenser får så dette for vårt daglige liv - som enkeltmennesker og fellesskap?

Dette var også tema på Kirkenes Verdensråds store misjonskonferanse i Arusha, Tanzania, i mars i år. Utfordringen fra Arusha lyder bl.a slik: We are called to care for God’s creation and be in solidarity with nations severely affected by climate change in the face of ruthless human-centered exploitation of the environment for greed and consumerism.

Les hele utfordringen fra "verdenskirken" i lenke under.

Deltakerne i Vestre Aker prosti fikk bl.a høre:

- Sverre Vik, Misjonsalliansen, informere om miljøutfordringene i Mekongdeltaet og hvordan vi gjennom Misjonsalliansens miljørelaterte arbeid i Vietnam kan gjøre en forskjell for flere hundretusen mennesker som får sitt livsgrunnlag truet pga. klimaendringene vi har et ansvar for.

- Lillian Dombestein, daglig leder i gjenbruksbutikkene Galleri Normisjon, fortalte hvordan gjenruksbutikk-konseptet brer om seg. Siste skudd på stammen er suksess-butikken på Holbergs plass i Oslo, i underetasjen av Radisson SAS hotellet. NMS-gjenbruk har et lignende konsept med 50 gjenbruksbutikker over hele Norge og med miljø - møteplass - misjon som slagord.

- Line Konstali, HimalPartner, viste oss det nye tiltaket “Gå i fjellet for fjellfolket” som gjør det mulig for lokalmenigheter å kombinere lokalt fellesskap, pilegrimsvandring/tur med en innsats for folk som virkelig trenger det.

Lenger ned finner du oversikt over SMMs grønne prosjekter som menigheter kan engasjere seg i. Prosjektene kan for eksempel brukes som dagens offer på Skaperverkets dag, for slik å koble sammen det lokale og globale miljøengasjementet.

Ønsker dere å gjøre noe lignende i eget prosti? Her er den enkle kjøreplanen som ble brukt i Vestre Aker og noen tips. Bruk den slik den står, eller tilpass slik du ønsker:

Forslag til kjøreplan kl.19-21

• Lokal prest/leder i globalt utvalg –velkommen/innledningsord 5 min
  • Miljø og misjon (Kirkens oppdrag) – Hva er sammenhengen? representant fra SMM 10 min
  • Miljøfaglig oppdatering - Hva står på spill? 20 min
  • Eksempler på SMM-organisasjonenes miljøarbeid internasjonalt og i Norge
  • Misjonsalliansens «Klimaarbeid i Mekong» 7 min
  • HimalPartner – «Gå i fjellet for fjellfolket» 7 min
  • Galleri Normisjon- gjenbruksbutikker et kinderegg i kristent arbeid
  • Kveldsmat: Gratis «restbakervare»r ved dagens slutt fra Åpent Bakeri i Ullevål Hageby (jfr. matsvinn etc.)
  • Samtale om hvordan vi tar de globale miljø utfordringene videre i menigheten og hvilke muligheter som ligger i samarbeid med SMM-organisasjonene
  • Konkret fokuspunkt: Erfaringer med Skaperverkets dag
  • Sluttappell v/Sunniva Gylver - eller annen inspirator - Bekreftelse og utfordring!