Medlem i Saemien Åålmege

For å bli medlem av samisk menighet i sørsamisk område må du melde fra til oss i menigheten. Du kan gjøre dette gjennom å fylle ut skjemaet som du finner under denne linken eller kontakte noen av våre medarbeidere. Nedenfor kan du lese kriteriene for medlemskap.

Medlem i Saemien Åålmege

Utdrag fra forskriften for samisk menighet i sørsamisk område.

§ 6: Medlemskap og stemmerett. Medlem av Den norske kirke blir også medlem av samisk menighet i sørsamisk område hvis vedkommende blir registrert i det sørsamiske medlemsregister og
a) regner seg som same eller er gift, partner eller samboer med en same og er bosatt i sørsamisk språkområde eller
b) regner seg som sørsame eller er gift, partner eller samboer med en sørsame og er bosatt utenfor sørsamisk språkområde eller
c) har foreldre som er medlem i sørsamisk menighet eller
d) har annen tilknytning til sørsamisk kirkeliv ut fra nærmere kriterier bestemt av menighetsrådet.

Saemien Åålmegeraerie (SÅR) / samisk menighetsråd har i sak 15/10 vedtatt:
I) Medlem av Den norske kirke bosatt i Sverige og som regner seg som sørsame eller er gift, partner eller samboer med en sørsame, kan bli medlem av samisk menighet i sørsamisk område.
II) Andre som ønsker medlemskap må sende søknad om medlemskap der det redegjøres for tilknytning til samisk kirkeliv og ønske om medlemskap begrunnes.

Nidaros bispedømmeråd avgjør i tvilstilfeller om en person fyller vilkårene for å bli medlem.
Medlemmer som har kirkelig stemmerett kan stemme ved valg av menighetsråd og under menighetsmøte.
Medlemskap i menigheten innebærer ingen begrensninger i rettigheter og plikter medlemmene har i det sokn der de er bosatt.

Hvis du ønsker å søke om medlemskap etter punkt d) II), sender du inn din søknad til :

Saemien Åålmege - Samisk menighet
Gløttvegen 2
7750 Namdalseid

Søk om medlemskap

Takk for din henvendelse, din søknad er mottatt.