Gode dager for sørsamiske konfirmanter på Snåsa

Andre uka i august holdt Saemien Åålmege konfirmasjonsleir og konfirmasjonsgudstjeneste på Snåsa. Leiren ble holdt på Finsås, men det ble besøk til både Bølarein og det nye Saemien Sijte. Snåsavannet fikk også besøk av konfirmanter på kanotur.

Konfirmasjon på Snåsa 2022. Fra venstre: biskop Herborg Finnset, diakoniarbeider Bertil Jønsson, trosopplærer Meerke Leine Bientie, Leo Kappfjell, Ailo Danielsen Lifjell, Jaahke Dunfjeld-Mølnvik, prest Einar Sørlid Bondevik og Leder for SÅR Paul Bendikk Jåma. Foto Aina  Bye

Søndagen feiret vi konfirmasjonsgudstjeneste i Soknestuggu. Siden vi i år bare var tre konfirmanter ble det et passelig lokale, og det var god deltagelse og sang i gudstjenesten med sørsamisk liturgi og salmesang.
Lørdag og søndag hadde vi også med biskop Herborg som dette året har visitas i Saemien Åålmege og er med på aktiviteter som skjer. Biskopen får god innsikt i vårt arbeid, og det er en fin opplevelse for både konfirmanter, familie og ansatte at biskopen var med disse dagene. Takk også til Finsås kurssenter og Snåsa menighet for godt samarbeid!
Jïjnjh gæjhtoe!