Full støtte til Fosen-aksjonistene!

Saemien Åålmege har fulgt saken om vindkraftutbygging på Fosen i en årrekke. Vi har delt bekymringene og uroen over planene, sorgen og maktesløsheten over byggingen, gleden over seieren i Høyesterett og nå fortvilelsen og sinnet over regjeringens manglende handling etter dommen.

Fosen-aksjonen ved OED, Foto: Natur og Ungdom

Dommen er klar. Områdene er ulovlig ekspropriert til vindkraftutbygging. Saken har vært utredet siden 2008 og gått gjennom alle norske rettsinstanser. Forsøk på videre utredninger og forslag om å «flytte» den samiske reindrifta er fånyttes krampetrekninger fra en stat som nekter å innse fakta. OED og regjeringen sin omgåelse av Høyesterettsdommen er ødeleggende for vår tiltro til rettsstaten. Derfor må vi gi aksjonistene ved OED sine kontorer rett i at det er skadelig arbeid som gjøres i departementet i denne saken.

Staten er dømt for å gi tillatelse til en ulovlig nedbygging av reindriftsområder. Det som er ulovlig oppført må fjernes, og landet må gis tilbake i tilbakeført tilstand.

Paul Bendikk Jåma                               Einar Bondevik

Leder Samien Åålmegeraerie                      Hearra/ prest Saemien Åålmege