Gjensynsglede og gode samtaler på seniortreff

Det ble av smak av sommer når deltagerne på Saemien Åålmeges seniortreff var samlet på Klostergården på Tautra tre dager i månedsskiftet mai-juni. Mye solskinn og behagelige temperaturer satte en flott ramme for de 9 deltagerne som også hadde med seg biskop Herborg Finnset på samlingen.

Deltakere og besøkende på seniortreff på Tautra. Bakerst fra venstre: Kantor Jovna Zakharias Dunfjell, medlem i Samisk kirkeråd May Bente Jønsson, biskop Herborg Finnset, Maria Mountraki (KV, Finland), diakoniarbeider Bertil Jønsson, Gustav Kant, rådgiver ved bipedømmekontoret Vigdis Aanderaa Aakre og Andres Pacheco Lozano (KV, Colombia/Nederland). Fremre rekke fra venstre: Ove og Signe Jåma, Jonhild Joma, Gunnhild Granefjell, Ella Lifjell, Pawel Pustelnik (KV, Polen) og Arna og Vigleik Haga. På huk fra venstre: prest Einar Sørlid Bondevik, Joy Eva Bohol (KV, Filippinene/Sveits), Laila Granefjell og Athena Peralta (KV, Filippinene/Sveits). FOTO: NIDAROS BISPEDØMME

Biskopen deltok på seniortreffet som en del av visitasen til Saemien Åålmege. Hun var glad for å kunne bruke tid sammen med deltagerne.

- Det gir anledning til en annen type samtale å være sammen over tid på denne måten, sa biskop Herborg som fikk kontakt med deltagerne på treffet.

Fra fjell til fjord

Til seniortreffet kom det også besøk fra både nært og fjernt. Fra nærområdet kom Åke Jünge som har arbeidet som lærer ved Levanger videregående skole. Som svært interessert lokalhistoriker har han gjort et stort arbeid med undersøkelser og dokumentasjon av samisk nærvær i området. Hans egen kontakt og interesse for det samisk kom gjennom et møte med Ebba Westerfjell tilbake i 1973. Hun ble en pådriver for Jünge til å arbeide mer med dette. På seniortreffet tok han forsamlingen med på en reise som både handlet om de gamle sporene fra tusen år tilbake og til 100 år gamle bilder der flere så igjen sine slektninger. Noe var nytt og noe var kjent for forsamlingen, men flere nye opplysninger ble delt av og til de som var samlet.

Kloster og samisk historie

Den andre dagen ble innledet med en liten vandring i klosterruinene like ved Klostergården. Trosopplærer i Saemien Åålmege Meerke Krihke Leine Bientie fortalte kort om det gamle munkeklosterets historie fra 1100-tallet. Videre fikk deltagerne høre om kontakten mellom samer og kirke i gammel tid. Samekvinnen Margreta (Meerke på samisk) reiste på slutten av 1300-tallet til sin navnesøster, unionsdronningen Margrete den første. Med seg hadde hun anbefalinger fra ulike klostre hun hadde besøkt, og kanskje besøkte hun også Tautra. Kirken har altså ikke vært fremmed for den samiske befolkning i eldre tid. For våre seniorer ble det også et besøk til dagens kloster, det nye Mariaklosteret, hvor gruppa deltok på sangstund i kirka.

Besøk fra Kirkenes Verdensråd

En delegasjon fra Kirkenes Verdensråd (KV) hadde et ønske om å besøke Saepmie. Og siden ett av fokus-områdene for delegasjonen var ungdom, var det vel ganske så naturlig å invitere dem til seniortreffet? Besøket ble i alle fall godt tatt imot. For seniorene var det flott å møte interesserte unge som ville høre om deres opplevelser og bakgrunn. Og selv om få av seniorene på forhånd meldte at de snakket engelsk, var det riktig mange som likevel både tydelig forstod og hev seg frempå med fortellinger, kommentarer og i samtaler på engelsk. Det ble åpne og gode samtaler der delegasjonen fra KV fikk innblikk både i dagens forhold og om hvordan det har vært i tidligere tider for de som i dag er seniorer i det samiske fellesskapet.

Sørsamisk salmesang

Etter felles middag ble dagen avsluttet med en aftensang der Jovna Zakharias Dunfjell bidro på piano så forsamlingen fikk noen smakebiter fra arbeidet med sørsamisk salmebok. Der er det både norske/svenske salmer oversatt til sørsamisk, originale sørsamiske salmer og salmer oversatt fra den verdensvide kirke eller skrevet over melodier som var kjent også for våre besøkende. Så det ble god sang i sørsamisk språkdrakt av en internasjonal forsamling.

EINAR SØRLID BONDEVIK, Daerpies Dierie