Gjenåpning Gamle Aker

Søndag 26. mai feiret vi gjenåpning av Gamle Aker kirke med festgudstjeneste, stor mottakelse og hilsninger, og foredrag om Gamle Aker og middelalderbyen Oslo!

Gjenåpning Gamle Aker

(På bildet over ser vi prestene Sigve Thorbergsen Reedtz og Morthen D. Sørlie, biskop Kari Veiteberg, sokneprest Roger Jensen. Bak ser vi Gamle Aker kantori under ledelse av Alvilde Riiser.)

Biskop Kari Veiteberg hadde gleden av å forestå gjenåpningen av kirken etter å ha vært stengt for rehabilitering i nær halvannet år. Gamle Aker kantori under ledelse av Alvilde Riiser (bli kjent med vårt kantori, trykk her) ledet kor- og menighetssang, organister var vår egen Øyvind Fossen og vikar domkantor Marcus André Berg. Det var urfremføring av nyskrevet messemusikk for Gamle Aker kirke av Henrik Ødegaard. Byen var representert med varaordfører Julianne Ofstad og byråd for kultur og næring Anita Leirvik North, politikere og øvrige inviterte gjester. Bydel og by møtte opp, mer enn 400 mennesker deltok i festgudstjenesten!

Over: Evangelieprosesjon, med diakonimedarbeider Helene Bishop, sokneprest Jensen og trosopplærer Kristian Hovland Aschim.

Du kan lese dagens preken, trykk her.

Etter festgudstjenesten var det stor mottakelse og feiring i parken utenfor kirken. Varaordfører Julianne Ofstad gratulerer og hilser soknet og byen med nyrestaurert kirke (over).

Det var bl.a. kjøpt inn to marsipankaker, én 150-biters og én 100-biters kaker. - Kun ett kakestykke var igjen når dagen var omme!

Over: Ragnhild og Inger, begge i menighetsrådet, var med og serverte kake.

Under: Kirkeverge Kjetil Haga gratulerer soknet og overrekker blomster til leder av menighetsrådet Ragnhild Kongsvoll.

Over: I arbeidet med rehabilitering av kirken har antikvariske myndigheter vært tungt involvert, sammen med biskop, Kirkerådet, Kirkelig fellesråd i Oslo (KfiO), arkitekter fra Arkitektene AS og soknet ved daglig leder og sokneprest. På bildet over takkes arbeidsgruppen av, daglig leder Andrine Elnes Rabbevåg og soknepresten overrekker blomster og takker André Selli (sjef bygg og eiendom, KfiO), Hege Sejnæs Eilertsen (repr. Riksantikvar), Inger Marian Babrielsen (arkitekt), Helga Lindland (prosjektleder KfiO), Espen Eskeland (arkitekt) og Knut Erik Tveit (repr. biskopen).

Alle bilder over ©Petter Kirkemo.

Etter mottakelsen var det foredrag av Petter Molaug, arkeolog og fremste kjenner av middelalder-Oslo, og en venn av Gamle Aker. Også til foredraget fyltes kirken, mennesker stod også nå langs veggene for å få plass.

I tiden frem mot sommeren vil kirken kun være åpen ved gudstjenester og arrangementer i helgene, stengt på ukedager pga fortsatt pågående arbeid i kjeller.

Du kan lese mer om rehabiliteringen av kirken i vårt Nyhetsbrev for påske og våren 2024, se under.

_____

The reopening of Gamle Aker Church was celebrated on the twenty-sixth of May. Until August 2024, the church will not be open on weekdays, only in the weekends and only for service.

Kontaktinformasjon for St. Hanshaugen sokn

KONTORADRESSE