Drop in-dåp: - Folkekirken på sitt beste

- Jeg var ganske utmattet etterpå. Men du verden for en opplevelse. Her opplevde vi Folkekirken på sitt beste.

Prestene Trond Pladsen (t. h.) og Morten Zakariassen gjennomførte sju dåpssamtaler og sju dåpsseremonier hver i Gamle Glemmen kirke lørdag 17. mars. Foto: Brian R. Fait

En reportasje av Erling Omvik

Sogneprest Trond Pladsen uttrykker både lettelse og glede etter å ha bidratt under den aller første drop in-dåpen i Fredrikstad, i kommunens aller eldste bygning.

Gamle Glemmen kirke fra 1100-tallet, med sitt karakteristiske interiør og eksteriør, var en fantastisk ramme for 14 dåpsfølger denne vinterlige og solfylte marslørdagen. 12 av de 14 hadde meldt fra på forhånd at de takket ja.

Den yngste som ble døpt var åtte måneder og den eldste pensjonist. Noen som ønsket dåp var også tenåringer i konfirmasjonsforberedelser.

Ikke et billig PR-jippo

Prestene Trond Pladsen og Morten Zachariassen delte på oppgavene. De gjennomførte samtaler og utførte seremoniene annenhver gang fra klokken 11.00 til 17.00.

Uttrykket ”drop in-dåp” eller å bli ”døpt på flekken”, som det het i kirkens markedsføring, kan gi assosiasjoner til samlebånd og at effektivitet går på bekostning av det gjennomtenkte.  Det var på ingen måte inntrykket vi satt igjen med etter å ha vært til stede og snakket med folk som takket ja til spontan dåp.

Drop-in ble ikke et billig PR-jippo for å bøte på synkende dåpstall i kirken.

- Seremoni som traff hjertet

Morten Zakariassen sier det slik: - På forhånd var jeg spent. En prat med kolleger i Sarpsborg som har gjennomført drop in-dåp ga en viss idé. Men i etterkant sitter jeg med en svært god følelse. - Vi hadde sterke møter med mennesker som ble berørt av dåpens gave.

En av de voksne som ønsket dåp, fortalte at hun hadde sett informasjon om arrangementet  i Gamle Glemmen på internett.

- Jeg har studert Bibelen på ulike tre språk i snart 60 år. Etter å ha ventet lenge har jeg bestemt meg. I dag ble jeg et Jesu barn. Det var en seremoni som traff meg i hjertet, fortalte hun etter sin dåp.

Varm velkomst i Kirkestua

Alle dåpsgjestene ble mottatt i Kirkestua, like over veien for kirken. Her i Gamle Glemmens idylliske menighetshus ventet åtte frivillige medhjelpere med varme håndtrykk og smil.

De assisterte når skjemaer skulle fylles ut, og de serverte boller, skolebrød, kaker, godteri, saft, te og mange kanner kaffe på hvite duker. Før og etter dåpen. Til tider var det svært så folksomt i lokalene.

- Vi var godt forberedt, sier diakonimedarbeider Anne Marthe Olaussen, som organiserte velkomsten. Flere av de frivillige som bidro her er også til vanlig menighetens dåpsverter. – Dette var en meningsfull dag, legger hun til.

Komprimert seremoni

Etter tur kom prestene til Kirkestua og tok med folk videre til dåpssamtaler i Gamlestua, der menigheten har sine kontorer, noen steg videre i retning kirken.

Deretter gikk ferden til kirken og selve dåpsseremonien. 14 ganger lød de samme orgeltoner, den samme liturgi og de samme ordene fra dåpsbefalingen:

Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.”

Seremonien, som var litt mer komprimert enn i en vanlig gudstjeneste, ble innledet og avsluttet med vers fra salmen ”Vi samles til dåp i din kirke på jord.” Tekstene var godt synlig i projektorlyset på den hvitkalkede murveggen fremme i kirkerommet.

Ro og verdighet

Prosjektleder for ”Aksjon dåp” er Jo Edvardsen, til daglig rådgiver ved Fredrikstad Kirkelige Fellesråd. Han var kirketjener under drop in-dåpen. Sammen med kantor Thorgeir Sjøvold ar han på alle 14 seremoniene.

- Hver dåp ble en høytidsstund, preget av ro og verdighet. Jeg opplevde å være med på hellige handlinger med bevisste mennesker, sier Edvardsen.

Han legger til:

- Jeg ble virkelig rørt da jeg så en voksen kvinne felle tårer i takknemlighet over at hun fikk lov til å bli døpt.

Drop in-dåp hvert år

Oppsummeringen som stab og frivillige gjorde etterpå var svært positiv.

Jo Edvardsen har nå tatt opp med domprost og kirkeverge å gjennomføre drop in-dåp årlig i Fredrikstad.  Edvardsen mener at ulike kirker og menigheter bør veksle på ansvar for gjennomføring..

- Det er ikke sikkert at så mange som 14 møter neste gang, men vi opplevde utvilsomt et klart behov i drop in-dåpen. Kirken har som mål å være nær og tilgjengelig. Dette er et tiltak som viser at vi ønsker å møte folk også utenom søndag klokken 11.00, sier Edvardsen.