Sanger til dåp: Sokneprestenes salmetopp

Lurer du på hvilke sanger, dvs. salmer, du skal velge til dåpen? Her får du sokneprestenes beste salmetips!

Sanger til dåp: Sokneprestenes salmetopp

1. «Fylt av glede over livets under»

- For meg er dette den ultimate dåpssalmen, sier Hege Fagermoen, sokneprest i Glemmen kirke.

- Teksten rammer inn hele livet og peker inn i evigheten. Vi er fulgt og omsluttet av Gud fra fødsel, gjennom livet og inn i døden.

- Salmen har også en helt fantastisk melodi av Fredrikstad-komponist Egil Hovland. Det får jo en ekstra dimensjon for med som jobber i Glemmen kirke, der Hovland i sin tid var organist. Salmen passer for dåp av små barn.

«Fylt av glede over livets under» er salme nr. 586 i Norsk salmebok. Tekst: Svein Ellingsen Melodi: Egil Hovland

Hør salmen

2. «Sov du lille, sov nå godt»

- Jeg liker denne salmen fordi teksten er så jordnær. Med ordene «Lille knopp på livets tre, lille barn på voksenkne» pakkes opplevelsen av å ha en baby i armene, inn i noe veldig universelt. Underet kommer Gud, men underet er også veldig virkelig her og nå, i form av et barn.

- Salmen handler også om å vandre og vokse i troen – gjennom livet. Og om å anerkjenne den døptes gaver og talenter. Melodien er veldig fin, særlig når den synges med solist, sier Endre Fyllingsnes, sokneprest i Fredrikstad domkirke.

«Sov du lille, sov nå godt» er salme nr. 589 i Norsk salmebok. Tekst: Estrid Hessellund. Melodi: Merete Wendler.

Hør salmen

3. «Vi samles til dåp i din kirke på jord»

- Denne passer godt til dåp av ungdommer og voksne. Den rommer alle aldre, sier Hege.

- Jeg synes den er spesielt fin i domkirken. Den er så storslått. Samtidig løfter den livet inn i den store sammenhengen, utdyper Endre.

- Salmen minner oss om at dåpen ikke bare er noe som skjer med deg. Det skjer noe med oss alle når du blir døpt. Fellesskapet blir større. Og du er med å sette ditt preg på det, med akkurat den du er.

«Vi samles til dåp i din kirke på jord» er salme nr. 588 i Norsk salmebok. Tekst: Gerd Grønvold Saue. Melodi: Carl-Andreas Næss.

4. «Amazing Grace»

- Denne passer kanskje ekstra godt til voksendåp, påpeker Hege.

- Med ordene «Who saved a wreched like me», forteller salmen om en ny start på livet. Dåpen er den nye fødsel, og i seremonien får du konkret og fysisk kjenne at gud tar deg imot.

«Amazing Grace» er nr. 342 i Norsk salmebok. Tekst: John Newton. «Amazing Grace» er også oversatt til nynorsk og har fått navnet «Å nåde underfull og stor». Den står like etter den engelskspråklige originalen. Tekst: Trygve Bjerkrheim.