- Tradisjon er god nok grunn for dåp

En del foreldre er nervøse for ikke å være «kristne nok» til å døpe barna i kirken. Sogneprest Linn-Therese er rask med å betrygge dem: Å døpe fordi det er tradisjon i familien, er også en god grunn.

Om man tviler eller ikke; alle er velkommen til dåp, sier Linn-Therese Jordheim Larsen, sogneprest i Østre Fredrikstad kirke. Illustrasjonsfoto: Den norske kirke

- Det er noe av det første jeg tar opp når foreldre kommer på dåpssamling, sier Linn-Therese Jordheim Larsen, sogneprest i Gamle Fredrikstad kirke.

Linn-Therese har mottatt mange foreldre på dåpssamling gjennom sine 24 år som prest. Få av dem er til vanlig nært tilknyttet kirken. Mange av dem nøler med å kalle seg kristne, men sier at de har «barnetrua si». Og langt de fleste oppgir at de ønsker å døpe barnet sitt fordi «det er noe man gjør i familien».

- Alle er velkommen til dåp

- Noen føler på at dette ikke er godt nok. Kanskje man tenker at det burde ligge en langt større gudstro bak, at det blir feil å stå foran menighet og prest med argumentet om at man har valgt dåp fordi det er en tradisjon, sier Linn-Therese.

- Her er Den norske kirke imidlertid klar: Om man tviler eller ikke; alle er velkommen til dåp. Det er veldig forskjellig hva man legger i å være kristen. Bare at man har en tanke om at dåp er noe man ønsker å gi barnet fordi det er en tradisjon i slekten, er mer enn nok.

Sognepresten er opptatt av at foreldrene skal få et godt møte med kirken på dåpssamlingen:

– Første møte skal være et hyggelig møte. Vi ønsker at foreldrene opplever at vi ser dem, at vi vil dem vel, og at vi møter dem på deres premisser.

Sogneprest Linn-Therese Jordheim Larsen er opptatt av at
foreldrene skal få et godt møte med kirken. Foto: Gamle
Fredrikstad menighet

Ikke alltid rosenrødt

I dåpssamlingen forteller Linn-Therese om forberedelsene til dåpen og hva dåp er. Men like viktig er det å få i gang litt «småprat» for å bli bedre kjent med foreldrene. Innimellom kan det komme fram at det ikke alltid er rosenrødt å være foreldre. Noen kjenner på en følelse av utilstrekkelighet:

- Da pleier jeg å be foreldrene om å lytte – og kjenne – spesielt etter når vi kommer til delen av dåpen der jeg «legger barnet i Guds hender». Jeg har inntrykk av at det blir en sterk opplevelse for mange. Og at det kanskje kan bidra til å lette byrdene litt. Gjennom dåpen blir barnet også del av et større fellesskap – kirken – som rommer både familie og samfunn. Et fellesskap som er der, enten de oppsøker det sjelden eller ofte.

Ønsker en personlig seremoni

Linn-Therese er også opptatt av å gjøre dåpsseremonien så personlig som mulig, selv om flere barn skal døpes på samme gudstjeneste.

- Det er jo kjempehyggelig hvis noen i familien har lyst til å synge en sang eller si noen ord. Jeg pleier også å søke blikkontakt med foreldrene når jeg snakker, for å vise at denne dåpen gjelder akkurat dem. Da får jeg ofte nikk og smil tilbake. Jeg opplever at foreldre er glade for å bli sett.

Etter koronaepidemien med til dels full nedstenging av kirkene, er det også mulig å holde individuelle dåpsseremonier utenom gudstjenester. Det er blitt godt mottatt.

- Mange familier opplever disse seremoniene som enda mer personlige, som at dette er bare deres dag. Jeg synes det er fint at dette nå har blitt et fast tilbud. Også på hverdager, fastslår Linn-Therese.